h

Wisselende ervaringen met de thuiszorg

9 maart 2009

Wisselende ervaringen met de thuiszorg

Zaterdag 7 maart 2009 heeft de SP met een kraam in het Stadshart gestaan. Dit was de start van een maand durend onderzoek naar de huidige situatie in de thuiszorg in Zoetermeer. Per 1 januari 2009 zijn er nieuwe contracten met zorgaanbieders afgesloten. Er zijn zorgaanbieders verdwenen en er zijn nieuwe zorgaanbieders bijgekomen. Wat heeft dit voor effect gehad op de cliënten en thuiszorgmedewerkers? En hoe gaat het nu in het algemeen binnen de thuiszorg? Vragen waar de SP graag antwoord op wil hebben.

De thuiszorg is een onderwerp dat leeft. Mensen kwamen afgelopen zaterdag massaal op de stand af om hun ervaring met de thuiszorg te delen. Er zijn cliënten die niets gemerkt hebben van de overgang van 2008 naar 2009. Vaak betreft het hier cliënten die niet gedwongen van zorgaanbieder hebben moeten wisselen. Maar als een cliënt van zorgaanbieder heeft moeten wisselen dan is de vaak gehoorde klacht dat zij enkele weken zonder hulp hebben moeten zitten. Ook storen veel cliënten zich aan het feit dat er steeds andere thuiszorgmedewerkers over de vloer komen en dat er met enige regelmaat helemaal geen thuiszorgmedewerker komt opdagen.

Van de kant van de thuiszorgmedewerkers zijn er verontruste geluiden gekomen. De werkdruk neemt toe, er heerst over het algemeen chaos wat betreft de planning en een enkeling heeft al sinds januari geen salaris meer ontvangen.

Daniël WesthoekDaniël Westhoek: “De aanleiding voor dit onderzoek is de wisselende geluiden die mij bereikten. Na een dag in het Stadshart gestaan te hebben en met zowel cliënten als thuiszorgmedewerkers gesproken te hebben ben ik niet vrolijk geworden. Mensen die geruime tijd zonder hulp zitten of geen vervanger krijgen als hun thuishulp ziek is. En helemaal geschrokken ben ik van het feit dat er verschillende thuiszorgmedewerkers mij hebben gemeld al enige tijd geen salaris te hebben ontvangen. Deze thuiszorgmedewerkers werken allemaal bij dezelfde zorgaanbieder. Ik heb de betreffende zorgaanbieder telefonisch proberen te bereiken voor commentaar, maar ik krijg de gehele tijd een ingesprekstoon! Als ik deze zorgaanbieder al niet kan bereiken, hoe moeten de cliënten dat dan? Maar gelukkig heb ik ook een aantal positieve verhalen gehoord waarvan ik oprecht kan zeggen dat dit goede voorbeelden zijn van hoe de thuiszorg georganiseerd zou moeten worden. Dat dit onderzoek meer dan nodig is daar ben ik nu al van overtuigd. Want de situatie in de thuiszorg is, nu al meer dan 2 jaar na invoering van de WMO, niet zoals het zou moeten zijn en al helemaal niet zoals het college van B&W de gemeenteraad doet geloven!”

Het onderzoek van de SP loopt gedurende de hele maand maart. Kent u mensen die thuiszorg ontvangen of mensen die in de thuiszorg werkzaam zijn? Wijs ze dan op de enquête die is in te vullen via de website van de SP Zoetermeer, zoetermeer.sp.nl.

U bent hier