Nipt akkoord voor Dorp IV

17 februari 2009

Nipt akkoord voor Dorp IV

De SP is maandagavond met enige twijfels in het hart akkoord gegaan met bestemmingsplan Dorp IV. Heet hangijzer is de voormalige Rabobanklocatie op het kruispunt Oranjelaan / Karel Doormanlaan. Vooral omwonenden hadden veel bezwaar tegen eventuele verruiming van de bouwhoogtes met enkele meters, wat aangevraagd was door projectontwikkelaar De Wilgen Vastgoed.

Bas Schuiling: "We vinden dat het college niet sterk is geweest in de communicatie naar en participatie met de bewoners. Dat is pas tot stand gekomen na veel ophef en dat vinden wij te laat. Het college heeft dan ook toegegeven en toegezegd samen met de raad nog eens goed te gaan kijken hoe in de toekomst dit soort dingen beter opgelost kunnen worden.

Wel zijn we blij met enkele aanpassingen die de ontwikkelaar al had gemaakt om tegemoet te komen aan de wensen en eisen van de bewoners. Niet akkoord gaan met het bestemmingsplan zou alleen maar een vertragende werking hebben gehad tenzij we accepteren dat het huidige gebouw er voorlopig nog blijft staan. Dat is niet ons uitgangspunt. "

De SP zal het verdere proces beoordelen op hoe de communicatie verder gaat en denkt dat een acceptabele oplossing voor alle partijen mogelijk is.

Overigens ziet de fractie nog wel problemen met o.a. het parkeren in het gebied. Ook is de fractie tegen de komst van een ondergrondse parkeergarage op de Emmastraat bij de ontwikkeling van de Paltelaan. Dit besluit is echter al genomen en daarmee berust de fractie zich.