Ambitieloos college van B&W

10 november 2008

Ambitieloos college van B&W

Vanavond heeft de eerste termijn van de raad plaatsgevonden. In deze termijn hebben alle partijen de gelegenheid gekregen hun algemene beschouwingen uit te spreken over de begroting 2009-2012. De begroting van 2009 betreft maar liefst 393 miljoen euro. Een bedrag dat volgens de SP volledig ten gunste moet komen van alle inwoners van Zoetermeer. Met de begroting voor 2009 spreekt het college van B&W niet veel ambitie uit. Met deze insteek heeft de SP haar eerste termijn ingezet.

De spreektekst uit de eerste termijn:

Voorzitter, de SP mag dit jaar de aftrap geven voor de behandeling van de begroting 2009-2012 van de gemeente Zoetermeer. De begroting heeft een omvang van maar liefst 393 miljoen euro aan lasten en baten. Geld dat zo goed mogelijk ingezet moet worden ten gunste van alle inwoners van Zoetermeer.

Toon je ambitie of ga je op je lauweren rusten?!
Voorzitter, ik zou willen beginnen de verbazing uit te spreken over het lage ambitieniveau van het college. De mooie tabellen over de indicatoren en streefwaarden die aan het eind van iedere programma uit de begroting staan spreken op veel punten niet veel ambitie uit. Vorig jaar tijdens de begroting hadden wij deze opmerking al op het onderdeel sociale voorzieningen. De SP heeft toen een aantal voorstellen ingediend om dat ambitieniveau wat op te hogen, welke toen niet konden rekenen op een meerderheid. Ook dit jaar zijn wij van mening dat het college op het gebied van sociale voorzieningen geen ambitie uitstraalt. Maar naast dit programma uit de begroting valt over het algemeen het lage ambitieniveau erg op. Bij het programma veiligheid maakt het college het zich wel erg gemakkelijk door te stellen dat alles ten opzichte van het jaar ervoor beter zou moeten zijn of zou moeten zijn teruggelopen. Een wel heel makkelijke manier om na vier jaar te zeggen dat je je streven hebt gehaald. Wij zien hier graag in het vervolg duidelijke, SMART geformuleerde streefwaarden, zodat wij het college hier duidelijk op kunnen afrekenen.

Sociale voorzieningen
In het kader van de sociale voorzieningen heeft de SP een tweetal voorstellen voorbereid.

Als eerste zouden wij de constructie van de bijzondere bijstand willen wijzigen. Wij zijn van mening dat mensen met een minimuminkomen vaak een schuldenlast hebben. Vaak komt dit weer doordat zij hoofdzakelijk schulden aan het aflossen zijn. Wij zien dan ook liever dat de bijzondere bijstand die wordt uitgekeerd als leenbijstand alleen hoeft te worden afgelost als de ontvanger een inkomen heeft van meer dan 120% van het bestaansminimum. Heeft de betreffende persoon in de aflossingstermijn minder inkomen dan 120% van het bestaansminimum dan wordt die termijn dus kwijtgescholden.

De SP heeft al een aantal maal aangegeven een oplossing te willen voor de armoedeval. De SP is van mening dat de armoedeval nog steeds onwenselijke effecten heeft op het inkomen van mensen met een minimuminkomen. Wij willen daarom voorstellen dat het college komt tot een glijdende schaal bij inkomensondersteunende maatregelen. Het college heeft al een aantal keer aangegeven dat dit moeilijk te realiseren valt. De SP vraagt zich af wat hier nu moeilijk aan kan zijn? De rijksoverheid kan dit toch ook probleemloos met de zorgtoeslag en huurtoeslag? Toon ambitie dat ook voor deze groep mensen oplossingen worden gezocht!

Zorg(enloos)
Voorzitter, per 1 januari 2009 zullen de nieuwe contracten HH in het kader van de WMO van kracht zijn. Via de media is al bekend geworden dat in ieder geval één grote speler uit het veld per 1 januari 2009 de huishoudelijke hulp niet meer zal verlenen in Zoetermeer. Dit bericht heeft tot veel onrust gezorgd. Cliënten zullen weer zorg ontvangen van een andere zorgaanbieder en dus waarschijnlijk weer nieuwe thuishulpen over de vloer krijgen. Naast dat het voor de cliënten weer een hele verandering zal zijn maakt de SP zich ook grote zorgen over het thuiszorg personeel. Wat gebeurd er met deze groep mensen die juist zo hard nodig is? Het college wilde niet in de contracten opnemen dat overname van personeel verplicht is. Gaan we op deze manier weer het traject in van maandenlange problemen in de thuiszorg? Graag horen wij van het college hoe mogelijke problemen in het begin van 2009 zullen worden voorkomen.

Uit de laatste twee jaar is gebleken dat de samenwerking tussen de gemeente en het CAK zeer moeizaam verloopt. De dupe hiervan zijn de cliënten, die vaak na vele maanden een rekening krijgen gepresenteerd hun eigen bijdragen. Gevolg is dat de cliënten zich een bult schrikken van het bedrag wat zij moeten betalen. Om dergelijke problemen in de nabije toekomst te voorkomen heeft de SP een motie voorbereid om de positie van de cliënt in deze te verbeteren.

Gewoon betaalbare woningen, is dat nu zo moeilijk?!
Iedere jaar weer, bij zowel de behandeling van de voorjaarsnota als de begroting vraagt de SP aandacht voor betaalbare woningen voor de diverse doelgroepen zoals jongeren, ouderen en gehandicapten. Keer op keer krijgt de SP te horen dat aan de hand van het woningbehoefte onderzoek nader bekeken zal worden waar behoefte aan is. Daarnaast beloofd het college keer op keer dat er betaalbare woningen bij zullen komen. En keer op keer is de SP teleurgesteld dat zij moet vernemen dat het aantal op te leveren betaalbare woningen minder is dan gepland en dat voornemens tot bouwen zullen worden uitgesteld.

Hoe de SP dit college, maar ook deze raad, wakker moet schudden en eens de ogen te open voor waar echt vraag naar is weten wij niet. Dit college voert een beleid tegen alle resultaten van haar eigen onderzoeken in. Het college stelt dat kantoren niet gemakkelijk kunnen worden omgebogen naar betaalbare appartementen, maar zouden grondgebonden woningen moeten worden. Net op de valreep hebben wij van het college nog een memo ontvangen waarin nog eens duidelijk wordt aangegeven dat er een stagnatie optreed voor nieuwbouwwoningen in de klasse middelduur tot duur! De SP vindt het ronduit belachelijk dat het college dan niet eens serieus werk gaat maken van het ombuigen van kantoren naar betaalbare appartementen! Zoetermeer heeft bijvoorbeeld al zo een wachtlijst van 150 tot 200 actieve woningzoekende. En als starter heb je in Den Haag nog sneller een woning dan in Zoetermeer!

Tijdens deze begrotingsbehandeling heeft de SP geen enkel voorstel op het gebied van huisvesting en met name betaalbare woningen. Dat wil niet zeggen dat de SP geen ideeën heeft waar betaalbare woningen zouden moeten komen. Om maar eens wat voorbeelden te geven: College, waarom is er op de Paltelaan nog steeds een braakliggend stuk grond? College, hoe staat het met de Denenmarkenlaan? College, waarom niet toch eens de mogelijkheden van het ombouwen van kantoren serieus nemen in plaats van het keer op keer als moeilijk en onmogelijk de kast in te schuiven, zoals wij deze keer weer hebben moeten vernemen uit de Transformatiestudie kantorenlocaties? Dat het college geen tweede Spatio wil dat kan de SP begrijpen. De prijs van die appartementen liggen inderdaad aan de iets wat hoge kant en staan daarom nog grotendeels leeg. Maar vraag naar betaalbare appartementen, die nu juist bij uitstek in leegstaande kantoorpanden gerealiseerd kunnen worden, is er wel degelijk! En College, komen er nu wel starterswoningen bij Cadenza? En zo ja, wanneer start de bouw hiervan? Dus college, toon ambitie en ga aan de slag!

Het winkelcentrum Oosterheem. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota heeft de SP nog mooi aan het college uitgelegd hoe de markt op dit moment heerlijk de ontwikkeling van het winkelcentrum Oosterheem en de bouw van de nieuwe bibliotheek tegenhoudt. Weet u het nog bibliotheek wacht op parkeergarage, parkeergarage wacht op winkelcentrum, winkelcentrum (projectontwikkelaar) wacht op koopkracht wijk. Het college komt met het excuus dat de vraag op dit moment hoger ligt dan het aanbod waardoor alles erg duur zal worden voor de gemeente. De SP is zeer benieuwd hoe de afspraken over de financiën dan zijn gemaakt het de projectontwikkelaars. Kan het college hier niet wat daadkrachtiger optreden en middelen zoals onteigening toepassen en het gebied opnieuw aanbesteden? Wij willen als SP dat de wijk Oosterheem nu ook eindelijk eens zijn eigen winkelcentrum en voorzieningen krijgt en eisen dan ook wat inzet van het college op dit punt. College, ook hier, toon je ambitie!

Zoetermeer, stad tussen de parken of tussen de stenen?
De SP twijfelt al vanaf de installatie van dit college over het groene karakter van dit college. En niet alleen de SP twijfelt hierover. Aan het begin van de periode is door de Zuid-Hollandse milieufederatie ook niet voor niets de struisvogelprijs uitgedeeld. Maar heeft het college ook geleerd van deze prijs?

Vanaf dag één heeft de SP discussies met het college over het behoud van het groen in deze toch al steeds meer dicht groeiende stad in het groene hart van de Randstad. In de stadsvisie is nog eens nadrukkelijk vermeld dat de unieke ligging van Zoetermeer aan het Groene Hart benut moet worden. Maar hoe gaan we dit dan benutten? Door de stad nog meer vol te bouwen en te hopen dat de omliggende gemeente nog wat groen over houden waar de Zoetermeerders kunnen recreëren? Voorzitter, de SP is van mening dat ook binnen de stad nog voldoende groenvoorziening moet zijn. Helaas ziet de SP zeer weinig terug in het compensatie van verdwenen groen. Om maar een simpel voorbeeld te geven: Is al bekend hoe het Van Tuylpark, waar stukje bij beetje meer groen verdwijnt, gecompenseerd zal worden voor met name de inwoners van de wijk Palenstein?

Voor het Van Tuyllpark en het kwadrant heeft de SP groene alternatieven voorgesteld. Maar veel zien wij hier niet van terug. En recentelijk hebben wij de visie voor het Buytenpark besproken. Ook hier staat het groen enorm onder druk. Compensatie van het groen aldaar? De SP heeft het in ieder geval niet terug kunnen vinden in het voorstel! En dat alleen maar omdat dit college meer oog heeft voor leisure dan voor groen in de stad!

In de najaarsnota leest de SP één passage waar zij niet echt vrolijk van wordt. Ik citeer: “Het bomenbestand in Zoetermeer is veel groter dan het bestand waarop de ramingen zijn gebaseerd voor het dagelijks en preventief onderhoud. Dit betekend aanzienlijk hogere lasten van 0,1 mln. In 2009 en 2010. Om deze lasten niet meteen structureel te maken, zal in 2009 een onderzoek plaatsvinden (kosten 0,1 mln.) naar de mogelijkheden om het bestand te verkleinen en te verjongen”. Uit deze passage vallen twee belangrijke zaken te halen. Als eerste vindt de SP het opmerkelijk dat het bomenbestand veel groter is dan geraamd. Twee jaar geleden is door GroenLinks gevraagd om een bomenatlas en deze is toegezegd. Nu, twee jaar later weet het college nog steeds niet hoeveel bomen Zoetermeer kent. Geconcludeerd mag worden dat de toegezegde bomenatlas er nog niet is. Daarnaast valt uit de passage op te maken dat het college dus inderdaad de ambitie heeft Zoetermeer minder groen te maken. Zij wil namelijk de mogelijkheid onderzoeken om het bomenbestand te verkleinen. Daarnaast kost dit onderzoek net zo veel als een jaar lang onderhoud aan de bomen. College, wees wat ambitieuzer als het om een groene stad gaat. Voorzitter, een suggestie aan het college: Doe in plaats van 8 miljoen euro in het MIP maar 7 miljoen in het MIP en reserveer 1 miljoen gedurende 10 jaar voor het structureel onderhoud van de bomen in Zoetermeer en kom binnen 10 jaar met een structurele dekking. De SP heeft hiervoor geen voorstel voorbereid, maar wij gaan er ook eigenlijk vanuit dat het college dit voorstel van de SP van harte steunt en zal gaan uitvoeren.

Voorzitter, op het punt van het onderzoek naar het verkleinen van het bomenbestand heeft mijn fractie een motie voorbereid waarin gesteld wordt dat het onderzoek alleen gericht zou moeten zijn op het verjongen van het bomenbestand en niet op het verkleinen van het bomenbestand.

Voorzitter, u geeft aan dat mijn spreektijd over is. Ik betwijfel dat, maar hierdoor kan ik helaas niet mijn volledige beschouwing over de begroting geven. Maar deze keer kan ik u van dienst zijn. De SP heeft haar spreektekst voor deze ene keer ook uitgewerkt. En zoals dhr. Huisman van D66 altijd aangeeft: Wat ik niet heb uitgesproken kunt u altijd nog nalezen! Dit gezegd hebbende dient de SP een vijftal moties in.