Geen inspraak in het reces!

10 september 2008

Geen inspraak in het reces!

Naar aanleiding van de constatering dat er door de gemeente een behoorlijk aantal inspraakprocedures zijn gestart tijdens het zomerreces heeft de SP aangegeven dit onwenselijk te vinden.

Een inspraakprocedure houdt in dat bewoners van de stad een bezwaar of een zienswijze in kunnen dienen. Rond vakanties zijn zowel veel raadsleden als veel bewoners op vakantie en missen dan de kans om gebruik te maken van dit democratisch recht. Het bestuur wordt dus minder gecontroleerd en bovendien is er geen mogelijkheid in een vergadering zaken aan te kaarten.

Bas Schuiling: "Er zijn een aantal zaken in de zomer gestart die helemaal niet zoveel urgentie hebben, maar wel de stempel op een buurt kunnen drukken. Bijvoorbeeld over het verhogen van de geluidshindergrens in vier wijken. Of een kapvergunning van een grote heg bij het woonwagenkamp in Rokkeveen. Mensen moeten de kans krijgen om actie te ondernemen, niet om bij thuiskomst te zien dat de termijn alweer verlopen is."

De SP heeft bij het college aangedrongen hier meer op te letten. Kleine zaken of tijdelijke ontheffingen zijn natuurlijk geen probleem, zoals bij wegwerkzaamheden. Dit is overigens niet de eerste keer dat de SP hierover aan de bel trekt. Afgelopen december is een inspraak rond de Boerhaavelaan verlengt omdat deze in de kerstperiode viel.