Motie van treurnis ingediend tegen wethouder inzake aanbesteding thuiszorg

24 juni 2008

Motie van treurnis ingediend tegen wethouder inzake aanbesteding thuiszorg

Tijdens de raadsvergadering op maandag 23 juni 2008 heeft de fractie van de SP een motie van treurnis ingediend tegen het handelen van wethouder F. Speel (CDA) inzake de procesgang rondom de nieuwe aanbesteding van de Huishoudelijke Hulp. (thuiszorg) De motie is helaas door alle overige partijen in de gemeenteraad verworpen.

De SP heeft de motie van treurnis om drie voor de SP zwaar wegende redenen ingediend.

Als eerste omdat de wethouder toezegging richting de SP niet is nagekomen. Op 11 juni 2008 heeft de SP een petitie overhandigd aan de wethouder ter verbetering van de situatie in de thuiszorg. De wethouder heeft toen toegezegd de voorstellen serieus mee te nemen in het proces. Nog geen 6 dagen later is er een besluit gevallen over de nieuwe aanbesteding. De voorstellen van de SP kunnen in 6 dagen nooit serieus betrokken zijn geweest in het proces.

Als tweede omdat de wethouder adviezen van de Staatssecretaris naast zich neerlegt. Staatssecretaris Bussemaker heeft zich meerdere malen zeer positief uitgelaten over het aanbesteden via het Zeeuwse Model, waar de concurrentie niet op prijs maar op kwaliteit plaatsvindt.

En als derde omdat de wethouder niet de gevoelens van de raad heeft verwerkt in de nieuwe aanbesteding voor de Huishoudelijke Hulp. Op 24 april 2008 heeft de raad gesproken over de nieuwe aanbestedingsronde. De raad heeft toen op verschillende punten haar gevoelens kenbaar gemaakt. Deze zijn echter nauwelijks terug te vinden in het uiteindelijke besluit van het College van B&W.

Daniël WesthoekDaniël Westhoek: “Als SP denken wij altijd constructief mee aan hoe de WMO beter uitgevoerd zou kunnen worden en problemen in de thuiszorg zo goed mogelijk opgelost kunnen worden. Veel voorstellen van de SP worden tot mijn grote spijt niet door een meerderheid van de raad overgenomen. Dat is nu eenmaal de politiek. Maar als een wethouder duidelijk fouten maakt tijdens een proces dan mogen wij daar ook onze afkeuring over uitspreken. Dat hebben wij dan ook gedaan door middel van de motie van treurnis. Helaas was ook deze keer de gemeenteraad het niet met de SP eens. Ik kan alleen nog maar zeggen dat ik hoop dat de nieuwe aanbesteding niet tot verdere problemen in de thuiszorg zal leiden. Mochten die wel ontstaan dan hebben wij als SP er in ieder geval alles aan gedaan om dit te voorkomen”.