Boerhaavelaan: Wees duidelijk!

21 mei 2008

Boerhaavelaan: Wees duidelijk!

Het project rond de Boerhaavelaan van vastgoedontwikkelaar Breevast blijft de gemoederen bezig houden. Bewoners van de Stadhoudersring en Dunantstraat (Driemanspolder) zijn bezorgd dat er 'grote torens' voor de flats komen te staan en zo uitzicht en zon wegnemen. Bovendien wordt gevreesd voor veel meer autoverkeer dan momenteel het geval is. Maar de wens vooral is: gemeente wees duidelijk!

Boerhaavelaan

Dat bleek woensdagavond uit de behandeling in commissie Ruimte. En met die oproep hebben ze groot gelijk volgens de SP. De gemeente blunderde eerder door te suggeren dat de flatverenigingen akkoord waren ('een gedragen oplossing') met de plannen. Dat bleek niet het geval te zijn, maar zorgt wel voor een afnemend vertrouwen in de gemeente. De wethouder heeft excuses aangeboden en dat is volgens raadslid Bas Schuiling 'een belangrijke stap'.

"Het gaat om draagvlak creeƫren en duidelijk zijn over de plannen. Heldere communicatie en duidelijk maken wanneer nou wat wordt besloten is daarbij essentieel. Zowel Breevast en de gemeente kunnen er niet onderuit komen om te beargumenteren waar wat wordt gebouwd en waarom - zeker als daarbij het woongenot van omwonenden kan worden aangetast"

Boerhaavelaan

De SP is van mening dat het plan in principe niet verkeerd is, maar dat er meer duidelijkheid moet komen over de gevolgen voor luchtkwaliteit, bezonning, aanzicht, type woningen etc. Dat zal in de volgende stap gaan plaatsvinden, pas dan is er ook duidelijk een keuze te maken. Belangrijk is dat bewoners niet het idee krijgen machteloos te strijden tegen een reus, maar een echte stem in het project te geven. Het is moeilijk om het iedereen 100% naar de zin te maken, maar een goed compromis is mogelijk. En dat begint bij eerlijke, heldere communicatie van de overheid.