Akkoord voor structuurvisie Palenstein

17 maart 2008

Akkoord voor structuurvisie Palenstein

De SP is vanavond akkoord gegaan met de structuurvisie Palenstein-west. Deze visie behelst de eerste fase in het sloop- en vernieuwproject van Palenstein. Onder andere de Schoutenhoek en het gebied van de Dumeelaan zijn onderdeel van dit gebied.

Een structuurvisie is een stap onderweg naar de uitwerking zoals die in 2005 door de gemeenteraad is aangenomen. In dat jaar heeft de SP zich herhaaldelijk uitgesproken tegen de sloop van Palenstein. Een raadsbreed aangenomen PvdA motie dat minstens 50% van de woningen sociaal moet zijn bleek het hoogst haalbare. Daarmee is de discussie omtrent sloop, sociale woningbouw, maar bijvoorbeeld ook het aantal woningen vastgelegd in een 'joint venture' met de woningbouwcorporaties.

Bij monde van raadslid Bas Schuiling vroeg de SP aandacht voor de huidige bewoners, de toekomstige hoge bouwmassa en de constatering dat inspraak in dit stadium ( met de besluitvorming rond belangrijke punten al afgerond ) van beperkte nut. De SP is wel blij met de oplossing voor enkele omwonenden door aanpassingen in het plan.

Bas Schuiling: "Raadsleden worden wel geacht de materie te beheersen, maar ik denk dat weinigen zich realiseerden en konden overzien dat bij het sluiten van het samenwerkingsovereenkomst zij blijkbaar toen al min of meer akkoord gingen met hoogbouw".

De SP stelt zich hiermee op het standpunt dat gedane zaken geen keer nemen en wil met de omwonenden en belanghebbenden een zo goed mogelijke invulling van het gebied hebben met maximale inbreng van deze mensen. Dit vrijwel raadsbrede gevoel werkt benadrukt door wethouder Muijzers. De volgende stap in Palenstein zal het vaststellen van het concept-bestemmingsplan vormen. Dan is er weer ruimte voor verdere inspraak.