Waarom nu thuishulpen ontslaan die we straks in 2009 weer hard nodig hebben?

16 februari 2008

Waarom nu thuishulpen ontslaan die we straks in 2009 weer hard nodig hebben?

Afgelopen week heeft staatssecretaris Bussemaker laten weten de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) aan te willen passen. Dit naar aanleiding van een initiatiefwetsvoorstel van de SP in de Tweede Kamer. In de gemeente Zoetermeer heeft eind vorige jaar de Vierstroom Zorgring besloten massaal haar thuiszorgmedewerkers te ontslaan en vervolgens weer als alfahulp aan het werk te helpen. Voor de ontslagen thuiszorgmedewerkers een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden en de financiële zekerheid. Voor de Vierstroom Zorgring een slinkse manier om hun financiële positie weer te verbeteren.

En wat voor gevolgen had het besluit van de Vierstroom Zorgring voor de hulpbehoevenden? Die verloren hun (vaak jarenlange) vaste hulp, zaten wekenlang zonder hulp en kregen bijkomende klachten door de stress die dit met zich mee bracht. Vanuit verschillende hoeken bekeken dus een zeer slecht besluit van de Vierstroom Zorgring.

Daniël WesthoekDaniël Westhoek: “Gelukkig heeft de staatssecretaris een wijs besluit genomen om het voorstel van de SP door te willen voeren in een gewijzigde wet WMO. Hiermee wordt uitbuiting via een alfahulpconstructie onmogelijk gemaakt. Ik wil graag van de wethouder zorg, Speel (CDA), weten of hij direct actie gaat ondernemer als reactie op het voornemen van de staatssecretaris. Want waarom nu thuishulpen ontslaan die we straks in 2009 weer hard nodig hebben?”

De SP fractie heeft het verzoek gedaan om tijdens de gemeenteraadsvergadering van maandag 18 februari 2008 hierover mondelinge vragen te stellen aan de wethouder.