SP komt inburgeraar tegemoet

11 april 2007

SP komt inburgeraar tegemoet

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 10 april 2007 is de invoering van de Wet inburgering besproken. Iedereen die besloten heeft in Nederland te komen wonen moet een inburgeringscursus volgen. Dit om zo beter mee te kunnen draaien in onze samenleving. De gemeenten hebben de vrijheid gekregen hier zelf invulling aan te geven.

In grote lijnen is de SP tevreden over hoe de gemeente Zoetermeer invulling geeft aan haar verantwoordelijkheid om de inburgering van nieuwkomers te bevorderen. Als SP hechten wij veel waarde aan het eerste contact met de inburgeraar. Juist op dat moment moeten de rechten en plichten voor de inburgeraar duidelijk zijn. Als SP zijn wij van mening dat wij hierin de inburgeraar best wel tegemoet kunnen komen. Daarom heeft de SP een motie ingediend die het College van B&W verzoekt om de eerste schriftelijke informatie die aan inburgeraars wordt verstrekt ook uit te brengen in de meest dominante vreemde talen. Deze motie is door een meerderheid van de raad aangenomen. Alleen de Lijst Hilbrand Nawijn en de ChristenUnie/SGP stemden tegen.

Ewout den HeijerEwout den Heijer: "Door de informatie van het inburgeringstraject (rechten en plichten), de sancties en het tijdspad in de meest dominante vreemde talen schriftelijke aan te bieden beschikt een grote groep inburgeraars over goede en objectieve voorlichting. Schriftelijke deze informatie laten drukken in meer dan honderd talen zou een mooie oplossing zijn, maar is veel te duur. Voor inburgeraars die geen dominante vreemde taal machtig zijn blijft de mogelijkheid door middel van een tolk bestaan."