SP stemt tegen beleidskader eigen bijdrage WMO

9 januari 2007

SP stemt tegen beleidskader eigen bijdrage WMO

Maandag 8 januari 2007 stond de gemeenteraadsvergadering weer volledig in het teken van de WMO. En van de belangrijkste delen van de WMO was namelijk nog niet besloten, de eigen bijdrage regeling welke de gemeente Zoetermeer zal gaan hanteren. Van 20:30 tot 23:15 is er uitvoerig gesproken over hoe wij in Zoetermeer de eigen bijdrage regeling willen hebben.

De fractie heeft tijdens de eerdere behandelingen van de WMO al haar bezwaren al geuit op de WMO, en ook al op de eigen bijdrage regeling. Daarom heeft woordvoerder WMO, Daniël Westhoek, besloten zijn eerdere betogen niet nog eens te herhalen.

Daniël WesthoekDaniël Westhoek: "De eigen bijdrage regeling zorgt er juist voor dat er veel verschillen tussen gemeenten zal gaan ontstaan. Waar je in de ene gemeente geen eigen bijdrage voor hoeft te betalen, moet je in een andere gemeente wel een eigen bijdrage voor betalen. Tevens zullen de verschillen in hoogte van de eigen bijdrage sterk per gemeente gaan verschillen. Hoge eigen bijdrage kunnen er toe leiden dat mensen afzien van de noodzakelijke zorg. En dat moet koste wat het kost voorkomen worden."

De fractie heeft veel bezwaar tegen het besluit dat gelden die binnenkomen voor de WMO, zowel van het rijk als van de eigen bijdrage, niet geoormerkt zijn. Het geld dat binnen komt kan dus ook voor andere doeleinden gebruikt worden. Natuurlijk beloofd wethouder Speel op dit moment dat dat niet zal gebeuren. De fractie zal dat ook zeker in de gaten houden. De eigen bijdrage regeling moet de gemeente zeker niet gaan zien als melkkoe. Want daarvoor is de WMO zeker niet bedoeld!

Deze onzekerheden, plus de nog steeds onduidelijke financiële vergoedingen vanuit het rijk hebben de fractie doen besluiten tegen het voorstel te stemmen. De verordening, waarin het juridische deel geregeld wordt, is nog niet vastgesteld. De gehele gemeenteraad is van mening dat er eerste een juridische check gedaan moet worden alvorens de gemeenteraad ermee akkoord zal gaan. Dit besluit zal maandag 15 januari 2007 vallen.