Zoetermeer heeft minst groen collegeprogramma

21 december 2006

Zoetermeer heeft minst groen collegeprogramma

Tijdens de raadscommissie Ruimte op 20 december 2006 is door de Zuid-Hollandse Milieufederatie aan het College van B&W een schilderij uitgereikt, omdat Zoetermeer het laagste heeft gescoord op een onderzoek naar het collegeprogramma van 12 gemeenten. Het schilderij moet dienen als motivatie om hier iets aan te doen. Daarom is het een schilderij van een struisvogel. "Steek je kop niet in het zand" werd het College van B&W meegegeven.

Dat het collegeprogramma niet hoog zou scoren had de fractie wel verwacht. Maar dat Zoetermeer als laatste zou eindigen was wel een verrassing. Zeker omdat zelfs GroenLinks het collegeprogramma heeft ondersteund.

Het rapport over het collegeprogramma van Zoetermeer:

Schilderij Zoetermeer bungelt onderaan de lijst van onderzochte collegeprogramma's. Het college toont geen enkele ambitie om uberhaupt milieubeleid te voeren en van een integrale aanpak is ook geen sprake. Op gebied van leefbaarheid scoort de gemeente een enkel puntje, bijvoorbeeld door bewoners een budget ter beschikking te stellen voor schoonmaakacties in de wijk. Samen met lokale milieuorganisaties wil het college invulling gaan geven aan het project Duurzaam Zoetermeer, maar over de effecten van dit vage project is onduidelijkheid. De gemeente heeft verder gratis bewaakte stallingen, maar dat gaat gepaard met een stallingverbod voor fietsers in het Stadshart.

Het college heeft voorts geen woorden gewijd aan verkeersbeperking en alternatief vervoer, een aantrekkelijk buitengebioed, lokaal natuurbeheer, klimaatbeleid, duurzaam bouwen, waterproblematiek en lucht- en lichtvervuiling. Het college komt daarnaast nauwelijks met creatieve ideeen op gebied van natuur en milieu op de proppen.

Het college trekt wel een miljoen euro uit voor het oplossen van parkeerproblemen, maar de jury denkt dat deze middelen in de praktijk eerder zullen worden uitgegeven aan meer faciliteiten voor de autogebruiker dan aan preventie van mobiliteit. Het probleem van zwerfafval, parkeeroverlast en hondenpoep vergt volgens het college 'allereerst een verandering in mentaliteit en gedrag van burgers'. Overigens heeft de gemeente wel een potje om kleine knelpunten op deze laatste gebieden op te lossen. Het college wil verder dat inwoners zuinig omgaan met natuurlijke hulpbronnen, maar doet zelf geen enkel voorstel om daaraan vanuit de gemeente een bijdrage te leveren. Volgens de jury legt het college op een makkelijke manier de verantwoordelijkheid voor haar milieubeleid bij de individuele inwoners. een overheid die haar maatschappelijke taak op deze manier afschuift verdient met recht een laagste plek in de jurering. Een echte struisvogel.

Er mag geconcludeerd worden dat dit een zeer hard en duidelijk rapport is. Maar wethouder Speel gaf als reactie aan dat het niet zo ernstig is als er nu wordt voorgesteld. "Er liggen voor 2007 tal van initiatieven op de plank, echter zijn deze niet direct in detail uitgewerkt in het collegeprogramma", aldus de wethouder. In 2007 zullen we kijken of het college inderdaad meer over heeft voor het milieu dan dat dit rapport schetst.