SP pleit voor behoud gratis vervangend vervoer

21 december 2006

SP pleit voor behoud gratis vervangend vervoer

Tijdens de raadsvergadering van de raadscommissie Ruimte op 20 december 2006 heeft Ewout den Heijer gepleit voor behoud van gratis vervangend vervoer. Duidelijk is voor de fractie dat RandstadRail de komende tijd nog niet zal gaan rijden. De reizigers zullen dus nog gedurende een langere periode gebruik moeten maken van het vervangend vervoer.

Ewout den Heijer De fractie heeft een brief gekregen waarin staat dat het vervangend vervoer per 2-1-2007 niet meer gratis zal zijn. Echter is het vervangend vervoer op dit moment zeer treurig te noemen. De klachten die de fractie krijgt lopen zeer uiteen. Van het lang moeten wachten op een bus tot het voorbij zien rijden van een bus, omdat deze overvol blijkt te zijn.

Er bestaat geen dienstregeling voor het vervangend vervoer, de communicatie richting de reizigers laat zeer te wensen over en er worden niet de juiste bussen ingezet. (Touringcars in plaats van stadsbussen. Touringcars bevatten geen staanplaatsen) Daarom heeft Ewout den Heijer gepleit voor gratis vervangend vervoer zolang het vervangend vervoer niet op orde is. Zijn sugestie om het vervangend vervoer gratis te houden totdat de RandstadRail weer gaat rijden had duidelijk geen steun. Ewout: "Het vervangend vervoer kan in geen enkel opzicht als goed alternatief worden gezien van de RandstadRail. Reizigers ondervinden veel problemen, terwijl ze op dit moment met comfort hadden kunnen reizen."

Wethouder Smit gaf aan dat er nadelen zitten aan het gratis vervangend vervoer. Buiten dat het ongeveer EUR 200.000 per week kost blijken er ook veel reizigers te zijn die normaal geen gebruik van het openbaar vervoer maken. De fractie is zeer verheugd te horen dat er mensen zijn die gebruik maken van het openbaar vervoer omdat het gratis is. Zonder dat we het zelf weten voeren we een proef in Zoetermeer voor gratis openbaar vervoer! Er blijkt dus een verband te bestaan tussen de prijs van het openbaar vervoer en het aantal reizigers!