WMO weer stap dichterbij

11 oktober 2006

WMO weer stap dichterbij

De meeste tijd is tijdens de laatste raadsvergadering besteed aan de behandeling van de WMO. Welke na een lange discussie weer een stap dichterbij is gekomen. De WMO verordening is vastgesteld en aangenomen door de gemeenteraad.

De fractie heeft een elftal amendementen op de WMO verordening ingediend om de positie van de clienten te kunnen verbeteren. Tevens heeft de fractie een motie ingediend die het college verplicht het geld, bedoeld voor de WMO, te oormerken, zodat het niet voor andere doeleinden gebruikt kan worden.

Alle amendementen zijn verworpen, evenals de motie om het geld, bestemd voor de WMO, te oormerken. Volgens de fractie een gemiste kans om als gemeente Zoetermeer al het beschikbare geld ook juist te besteden. De wethouder geeft als argument dat hij er bovenop zit. En dus is oormerken niet nodig. Maar juist een dergelijk argument zou het oormerken van WMO geld niet in de weg moeten staan.

De SP heeft op principiƫle gronden tegen de WMO verordening gestemd. De SP is vanaf de behandeling in de Tweede Kamer tegen de komst van deze wet. Zelfs staatssecretaris Ross heeft aangegeven dat het een bezuiniging is. De fractie wil door tegen te stemmen een signaal afgeven dat zij het niet gewenst vindt dat er op dergelijke beleidsterreinen bezuinigd wordt.