Raad: Rotzooi Avalex geen probleem

10 oktober 2006

Raad: Rotzooi Avalex geen probleem

Maandag 9 oktober laat heeft de raad ingestemd met het voortzetting van de samenwerking met afvalverwerkingsbedrijf Avalex. Zoetermeer wil een gemeenschappelijke regeling treffen om de afvaldienst onder te brengen bij Avalex

De SP-fractie heeft geconstateerd via informatie bij de media, maar ook navraag bij deelnemende gemeentes dat er nogal wat op te merken valt aan dit bedrijf. Zo is het bestuur ontslagen en wordt het bedrijf intern onderzocht op grootschalige fraude. Het accountantsbureau is de wacht aangezegd wegens onvoldoende controle en het is duidelijk geworden dat Avalex werkte met een onderaannemer wat helemaal geen vergunningen had voor afvalverwerking.

Maar dat blijft het niet bij. Vorige week dinsdag is er een wilde staking onder het personeel uitgebroken uit onvrede over het tijdelijke bestuur. Bovendien is er dit jaar een kostenstijging van 6% voor Avalex en verwacht men nog veel meer stijgingen. In gemeentes waar Avalex actief is ligt de afvalstoffenheffing ook beduidend hoger dan in Zoetermeer. Het is voor de toekomst nog niet duidelijk of er ook voordelen zitten aan deze manier van werken.

De SP-fractie twijfelt ook over de constructie bij de democratische controle van Avalex. Een wethouder uit het college maakt deel uit van het dagelijks bestuur. Dat dat geen garantie is voor een goede controle is eerder dit jaar bij bijvoorbeeld de WFIA al gebleken.

Bij monde van woordvoerder Bas Schuiling stelt de SP op deze manier geen vertrouwen in een onderneming te hebben. "Een bedrijf dat al zoveel blunders nog voor de samenwerking op het conto heeft staan verdient ons vertrouwen niet". Ook Lijst Nawijn en Groenlinks bleken zeer kritisch te staan tegenover Avalex. Dat kon helaas niet verhinderen dat er toch groen licht is gegeven voor een samenwerking met Avalex.