Uit handen geven afvaldienst slecht plan

28 september 2006

Uit handen geven afvaldienst slecht plan

De SP verzet zich tegen de nieuwe plannen om de ophaaldienst van afval onder te brengen in de 'gemeenschappelijke regeling' Avalex, samen met gemeente Delft en Rijswijk. Het is niet duidelijk of dit enige winst oplevert, terwijl een dergelijke reorganisatie wel een hoop onzekerheden meebrengt.

Volgens de gemeente brengt schaalvergroting per definitie een goedkopere organisatie met zich mee. Dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn wordt aan voorbij gegaan.

Bovendien stelt het stuk dat de kosten 'minimaal hetzelfde moeten blijven' evenals de kwalititeit van de dienstverlening. Die overigens vorig jaar nog versoberd is. De SP vindt het vreemd dat bij gelijkblijvende kosten en gelijkblijvende dienstverlening tot een hoop moeite wordt gedaan om de regeling te veranderen.

De nadelen zijn legio. De gemeente krijgt minder te zeggen over de afvalinzameling dan bij een eigen dienst en bovendien worden er werknemers ontslagen. Er is veel onzekerheid over de robuustheid van de Avalex.

Min of meer zelfstandige organisaties hebben daarnaast de hinderlijke gewoonte om een dure management tussenlaag te hebben en weinig op te hebben met aansturing vanuit democratische instellingen zoals de gemeenteraad. Er worden binnen Avalex onvoldoende waarborgen gegeven om deze angst te ontkrachten.

Kortom met veel risico en een volstrekt onduidelijke opbrengst maakt Avalex geen goede start. De SP is voor samenwerking waar dat mogelijk is en ziet liever minder vergaande alternatieven, zoals gedeeltelijke samenwerking. Ervaringen in het verleden bewijzen duidelijk dat goedkoop op de korte termijn de burger regelmatig voor veel hogere kosten op langere termijn stelt. Eenmaal weggegeven kan de afvaldienst nooit meer door de gemeente geregeld worden!

In de volgende gemeenteraadsvergadering zal er nogmaals gesproken worden over dit onderwerp.