SP zet Paltelaan op raadsagenda

13 september 2006

SP zet Paltelaan op raadsagenda

De SP heeft middels een brief gericht aan wethouder en raad verzocht om de problemen rond de Paltelaan te agenderen. Reden voor dit verzoek zijn de aanhoudende problemen tussen verhuurder Vestia en de huurders en omwonenden.

Vestia heeft reeds in 2003 al aangegeven de Paltelaan te willen slopen. De SP is daar altijd tegen geweest met de reden dat de woningen in een prima staat verkeren. Bovendien waren de bewoners meer dan tevreden. De woningen zijn echter eigendom van woonbedrijf Vestia, de raad heeft dus niets te zeggen over deze sloop.

De SP ergert zich aan gebrekkige communicatie, onnodig gesleep met ouderen, anti-kraakbewoners die in vakantietijd eruit gezet worden en beloftes aan bewoners die niet nagekomen zijn waar burgers onnodig de dupe van worden. Dat terwijl er nog geen bouwvergunning is en zelfs het bestemmingsplan de door Vestia gewenste bebouwing nog niet toestaat. Het kan niet zo zijn dat betaalbare woningen leeg staan of te vroeg gesloopt worden, terwijl er een gillend gebrek is aan dergelijke woningen.

Daarom wil de SP maandag van het college en andere partijen horen hij zij de gang van zaken vinden. Huisvesting blijft een taak van de overheid en grondrecht die niet overgelaten moet worden aan marktpartijen. Bovendien moet de gemeente fatsoenlijke omgang met de burger verplichten en waar nodig aan de kaak stellen. Ook zijn afspraken die namens de gemeente gedaan zijn niet nagekomen.