Speerpunten SP worden uitgevoerd door college

21 juni 2006

Speerpunten SP worden uitgevoerd door college

Dinsdag 20 juni werd in de gemeenteraad de voorjaarsnota van het college van B&W besproken. In de voorjaarsnota presenteert het college van B&W haar plannen voor de komende jaren. Een goed moment voor de verschillende politieke partijen om hun eigen speerpunten ook opgenomen te krijgen. Voor de SP was het voorjaarsdebat een succes. Alle door de SP voorgestelde punten zijn door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen en het college van B&W zal deze punten nu vervolgens moeten gaan uitvoeren.

Als eerste speerpunt heeft de SP wederom aandacht gevraagd voor voldoende en betaalbare woningen. Dit maal toegespitst op jongerenwoningen. Artikel 40 van de huisvestingswet maakt het voor het college van B&W mogelijk kantoorpanden die langer dan een jaar leeg staan te vorderen. De motie die de SP hiervoor heeft opgesteld is uiteindelijk door de SP weer ingetrokken. Dit is gedaan omdat de verantwoordelijke wethouder ons voldoende garanties heeft gegeven dat hij deze mogelijkheid zal onderzoeken. De wethouder is namelijk al een proces gestart waarin hij in gesprek is met eigenaren van kantoorpanden die eventueel voor jongerenhuisvesting kunnen gaan dienen. Voor het begrotingsdebat, welke in oktober gehouden zal worden, zal de wethouder de gemeenteraad informeren over de gang van zaken. Mocht de SP de resultaten niet bevredigend vinden, dan zal de SP tijdens het begrotingsdebat de motie alsnog indienen.

Het tweede speerpunt heeft de SP aandacht gevraagd voor gezinnen met kinderen tot 18 jaar die door huurachterstand zonder pardon uit huis worden gezet door de betreffende woningbouwvereniging. De SP vind het niet kunnen dat gezinnen met kinderen tot 18 jaar zonder pardon uit huis gezet kunnen worden. Daarom stelt de SP middels een motie dat de wethouder bij onderhandelingen met woningbouwcorporaties zich in zal zetten om huisuitzettingen van gezinnen met kinderen tot 18 jaar te voorkomen. De motie is door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen.. De wethouder mag deze motie nu dus gaan uitvoeren.

Voor de SP, als oppositiepartij in de gemeenteraad, dus een zeer geslaagd voorjaarsdebat. En zo blijkt maar weer, ook als oppositiepartij kan het beleid van het college van B&W beïnvloed worden.