SP steunt motie van wantrouwen tegen wethouder van Economische zaken

29 juni 2006

SP steunt motie van wantrouwen tegen wethouder van Economische zaken

Tijdens de raadsvergadering van maandag 26 juni 2006 heeft de Lijst Hilbrand Nawijn een motie van wantrouwen ingediend tegen de wethouder van Economische zaken, dhr. Emmens. De aanleiding hiervoor was het amateuristisch besturen van onder andere wethouder Emmens bij de West-Holland Foreign Investment Agency (WFIA). De SP stemde voor deze motie, welke door een ruime meerderheid van de gemeenteraad werd verworpen.

Een tweetal maanden geleden bleek dat de cijfers in het jaarverslag van de WFIA niet kloppen. De WFIA zou volgens de cijfers veel meer bedrijven hebben gevestigd in het westen van het land dan dat zij in werkelijkheid heeft gerealiseerd. Na onderzoek blijkt dat de genoemde cijfers in het jaarverslag prognose cijfers zijn. Tevens heeft de WFIA de afgelopen vier jaar weinig tot geen bedrijven naar Zoetermeer weten te halen. Van de bedrijven die zich in Zoetermeer hebben gevestigd blijkt meer als de helft al weer failliet te zijn gegaan of zich ergens anders te hebben gevestigd.

Omdat de wethouder van Economische Zaken bestuurslid is bij de WFIA, en dus mede verantwoordelijk voor het jaarverslag en het algemeen functioneren van de WFIA, is de SP van mening dat is gebleken dat de wethouder niet professioneel heeft gehandeld. De SP heeft daarom geen vertrouwen meer in de wethouder. Immers, hij is voor een deel verantwoordelijk voor het beleid van Zoetermeer. En van een wethouder mag wel worden verwacht dat deze professioneel met deze zaken omgaat.

Daarom heeft de SP uiteindelijk voor de motie van wantrouwen gestemd, welke werd ingediend door de Lijst Hilbrand Nawijn. Ook GroenLinks steunde de motie. De overige partijen stemden tegen de motie van wantrouwen.