Persoonlijk aanvallen tijdens vergadering

28 maart 2006

Persoonlijk aanvallen tijdens vergadering

Gisterenavond vond er weer een vergadering plaats met de collegeonderhandelaars. Door de berichten in de media afgelopen week was het te verwachten dat de emoties iets wat hoog zouden oplopen. En dat gebeurde ook. De Lijst Hilbrand Nawijn en de PvdA speelden hard op de man en vielen persoonlijk mensen aan. De SP heeft zich zeer verbaast over het feit dat ervaren politici zich zo hebben gedragen.

De SP hoopt dat dit niet de sfeer is waarin de komende vier jaar vergaderd zal worden. Debatten moeten gaan over inhoud en niet over personen!

Hierbij de bijdrage van de SP tijdens de vergadering.

De SP kan zich niet vinden in het beeld dat de Lijst Hilbrand Nawijn schets van de formateur. De formateur heeft de SP meerdere malen op de hoogte gesteld van de vorderingen. Ook als de formateur van plan was persberichten uit te sturen is de SP hier van tijdig op de hoogte gesteld. De mening van de SP wat betreft het gevormde college: Het college bestaat uit drie partijen die (flink) hebben verloren tijdens de verkiezingen. D66 heeft tijdens de verkiezingen geroepen dat er een ander college moet komen. Het is echter een voortzetting van het oude college met een verschil, D66 mag ook meedoen! Over betrouwbaarheid gesproken, de partij had een week na de verkiezingen al interne problemen! Als laatste wil ik mijn verbazing uitspreken over de manier waarop wij vanavond met elkaar om gaan. Toen de SP tijdens de eerste raadsvergadering een motie indiende werd er schande van gesproken. Zo gaan we niet met elkaar om! Maar wat gebeurt er hier vanavond tijdens de vergadering? Meerdere personen spelen op de man. En nog wel ervaren politici, zoals een kandidaat wethouder van de PvdA en een ervaren politicus als dhr. Nawijn. Dus wanneer spreek je van een schande, als er een motie wordt ingedient of als er persoonlijke aanvallen worden gedaan? Ik hoop niet dat wij de komende vier jaar zo met elkaar om moeten gaan. Want dan krijgen we het nog zwaar! We zijn een gemeentebestuur, hou dat in gedachte!