Nieuw college is bekend

22 maart 2006

Nieuw college is bekend

Het nieuwe college van Zoetermeer is zojuist bekend gemaakt in een persconferentie evenals de nieuwe wethouders. Opvallend is dat het nieuwe college afgezien van de PvdA alleen maar partijen kent die zetels hebben verloren bij de verkiezingen.

Edo Haan (PvdA) en Be Emmens (VVD) die al wethouder waren in het vorige college zullen aanblijven. Nieuwkomers zijn Pieter Smit (D66), Frank Speel (CDA), Frans Muijzers ( PvdA ) en Patrick van Domburg ( VVD ).

De SP heeft aangegeven voorstander te zijn van een links of centrum-linkse coalitie. Helaas had deze combinatie geen brede meerderheid en heeft de PvdA besloten om zoals voor de verkiezingen door te besturen met de VVD. Het CDA leek even buiten de boot te vallen maar bleek uiteindelijk nodig door problemen bij de D66 fractie. Het nieuwe college valt dus te omschrijven als hetzelfde, maar met D66.

De komende jaren zal de SP zich vanuit de oppositie sterk blijven maken voor de bevolking in Zoetermeer. De afgelopen week heeft de SP verschillende voorstellen en speerpunten voorgelegd die prioriteit hebben in Zoetermeer. De verwachting is dat een aantal belangrijke speerpunten tevens opgenomen worden in het collegeprogramma. De SP zal het nieuwe college houden aan de uitvoering hiervan.