Begrotingsdebat

14 november 2005

Begrotingsdebat

Onlangs is de gemeenteraad bijeen geweest in het kader van het begrotingsdebat. Tijdens dit debat wordt de lijn en de begroting voor het aankomende jaar vastgelegd.

De SP heeft een aanzienlijk aantal moties en punten ingebracht die de gemeente moet aanpakken het komende jaar. Het is in ieders belang om een zo sociaal, veilig en leefbaar mogelijk stad te creëren. Bij monde van SP-Raadslid Jos Raadschelders werden diverse voorstellen gelanceerd.

Zo gaat op voordracht van de SP het college onderzoeken wat de gevolgen zijn voor de minima van het huidige sociale beleid in Den Haag. Ook mogen mensen die door de gestegen ziektekosten niet meer verzekerd zijn niet uitgesloten worden van medische hulp. Huisuitzettingen moeten uit den bozen zijn als de bewoners in serieuze nood verkeren. Van het asociaal op straat zetten van gezinnen wordt de samenleving niet wijzer.

De SP stelt voor om reintratietrajecten om te keren. Deze zijn zeer geldverslindend. Er zijn te weinig banen om iedereen terug te laten keren in de maatschappij. Het zoeken van iemand bij een vacature is succesvoller gebleken.

Voor een veilige stad is het belangrijk dat de politie daar is waar het nodig is. Op hulpverzoeken van burgers moet de politie snel ter plaatse zijn. Bovendien met het gevoel van onveiligheid verminderd worden door een duidelijk aanspreekpunt in de wijk, moeten bewoners meer betrokken worden bij hun wijk en overlast bestreden worden.

Verenigingen mogen niet de dupe worden van bezuinigingen. In Zoetermeer zijn er een aantal vereniging die bijvoorbeeld onderhoud niet kunnen betalen en daardoor in de problemen raken. Gezien het belang van een rijk verenigingsleven moet de gemeente hier een oplossing voor bedenken.

Ook het komende jaar zal de SP mét bewoners blijven strijden voor een betere stad!