Actie Driemanspolder succesvol

2 oktober 2005

Actie Driemanspolder succesvol

Naar aanleiding van de bouwplannen in de Vijverhoek en het uitbreidingsplan van supermarkt Hoogvliet heeft de SP-Zoetermeer op zaterdag 1 oktober met een kraam in winkelcentrum de Vijverhoek gestaan. Zoals bekend is de SP tegen nog meer hoogbouw in Driemanspolder en wil zij dat de bewoners inspraak krijgen in de plannen.

De kraam is massaal bezocht door bewoners van Driemanspolder om een enquete in te vullen. Behalve het beantwoorden van enkele vragen kon men ook zijn eigen verhaal kwijt over de bouwplannen van Dura-Vermeer, dit leverde veel discussies en interessante informatie op. Er zijn 172 formulieren ingevuld. De enquete is ook nog op de site in te vullen. De resultaten tot nog toe:

• Bijna unaniem zijn de bewoners tegen de bouwplannen.
  • Een kleine meerderheid van de bewoners vindt uitbreiding van de Hoogvliet
    niet nodig.
  • Als er al gebouwd moet worden dan vindt een grote meerderheid 6 woonlagen
    het absolute maximum.

Veel mensen hebben aangegeven dat de opzet van het winkelcentrum kleinschalig moet blijven met behoudt van de vijver, groenvoorzieningen en het open karakter van de omgeving. Ook wil men dat het winkelcentrum en de omgeving worden opgeknapt. Verder is men niet te spreken over het onderhoud van de vijver. Het ontbreken van een pinautomaat in het winkelcentrum is ook een veelgehoorde klacht. Ook blijkt dat de meeste mensen de gang van zaken niet vertrouwen. Men verdenkt de plannenmakers en de wethouder van achterkamertjespolitiek om het plan op deze wijze door hun strot te duwen.

De SP zal de bewoners ondersteunen bij hun actie, zowel binnen als buiten de gemeenteraad en werkt daarbij ook samen met de diverse bewonersverenigingen

De SP roept de bewoners op om massaal naar de commissie- en raadsvergaderingen te komen om het college en de andere politieke partijen ervan te overtuigen dat dit plan geen doorgang moet vinden. Op 11 oktober wordt het plan besproken in de commissie. Deze vergadering begint om 20:00 in de raadszaal.