SP-fractie niet op begrotingsdebat

1 december 2004

SP-fractie niet op begrotingsdebat

Op 10 december houdt de gemeenteraad haar jaarlijkse begrotingsdebat. In dit debat worden de financiele kaders waarbinnen het college van B&W moet werken voor het komende jaar vastgesteld. In tegenstelling tot andere jaren zal de SP niet aan dit debat deelnemen.

Sinds het aantreden van dit college is er kritiek op de manier waarop de gemeenteraad van informatie wordt voorzien. Ook dit jaar was de informatie voor het begrotingsdebat weer te laat, onvolledig en onvoldoende. Om het college de gelegenheid te geven alsnog aan de informatiebehoefte te laten voldoen is het begrotingsdebat, dat oorspronkelijk gepland stond in oktober, verplaatst naar 10 december. Helaas heeft de SP moeten constateren dat de aangeboden informatie hierdoor kwalitatief en inhoudelijk niet is verbeterd. Verzoeken om meer informatie door de gemeenteraad worden door het college nogal eens afgedaan als onnodig. De SP vindt dat echter dat de gemeenteraad zelf het beste kan beoordelen of de informatie voor haar functioneren toereikend is.

De SP is voorts van mening dat er bij de totstandkoming van de nieuwe datum voor het begrotingsdebat op 10 december niet genoeg is geluisterd naar geluiden uit de gemeenteraad, waardoor het op een andere datum wel mogelijk zou zijn geweest om met een volledige gemeenteraad het debat te voeren.

Tenslotte hekelt de SP de houding van het college wanneer je kritiek hebt op het door hun uitgevoerde beleid. Het college lijkt de gemeenteraad monddood te willen maken door bij geplaatste kanttekeningen bij bezuinigingen regelmatig te verwijzen naar de door de gemeenteraad goedgekeurde begroting. Hierdoor wordt gesuggereerd dat de gemeenteraad het ten allen tijden eens moet zijn met de invulling door het college van hun beleidskaders. Dit is pertinent onjuist, want de gemeenteraad heeft namelijk behalve een taakstellende ook een volksvertegenwoordige en een controlerende taak. De SP wil graag ook die taken kunnen blijven uitvoeren.

Door de gang van zaken in de aanloop naar dit begrotingsdebat, meent de SP dat de gemeenteraad niet serieus wordt genomen. De SP wil bovendien niet medeplichtig worden gemaakt aan een begroting die voor de burgers uitpakt op een manier zoals dat niet door haar is bedoeld. De SP heeft daarom besloten om dit jaar niet deel te nemen aan het te voeren begrotingsdebat.