Kap met kappen in het Westerpark

15 augustus 2004

Kap met kappen in het Westerpark

De gemeente Zoetermeer wil een kapvergunning geven aan het golfterrein in het Westerpark om de parkeergelegenheid uit te breiden met 70 parkeerplaatsen. Hiervoor moeten dan 1300 m2 aan bomen worden weggekapt! Het betreft o.a. berken, eiken en kastanjes.

SP-raadslid Ans Nieuwenhuizen heeft bezwaar gemaakt tegen de kap van deze bomen en tegen de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. Het golfterrein heeft in het recente verleden al beslag gelegd op een groot deel van het Westerpark en wil nu weer een hap uit ons openbare groen nemen. Ook zullen de nieuwe parkeerplaatsen tot een toename van het verkeer in het Westerpark leiden. De rust en het groene karakter van het park krijgt hierdoor een flinke knauw. Het argument dat men nu langs de weg in de groene bermen van het park moet parkeren omdat er te weinig parkeergelegenheid is bij het terrein is te gek voor woorden! Als men hier net zo snel een parkeerboete zou krijgen als elders in de stad dan is het snel afgelopen met dit parkeergedrag. Verder is het Westerpark ruim voorzien van fietspaden. Net zoals de andere bezoekers al doen, kunnen de gebruikers van het golfterrein ook op de fiets komen!
De Gemeente Zoetermeer profileert zich graag als een groene stad, dit zal zij dan moeten bewijzen door dit soort kapvergunningen niet meer te verlenen.

De vogelwerkgroep, milieudefensie en faunabeheer steunen het bezwaar van de SP. Ans zal de bedenkingen van de SP naar voren brengen op de officiƫle bijeenkomst van dinsdag 17 augustus om 15.00 uur in de wijkpost Meerzicht, Uiterwaard 29.