SP-Zoetermeer start actie 'Ouderenzorg: hen een zorg'

25 april 2004

SP-Zoetermeer start actie 'Ouderenzorg: hen een zorg'

Zaterdag 24 april heeft de SP een noodreceptie bemand bij de hoofdingang van de Schoutenhoek.

Actie Schoutenhoek

Na het plotselinge ontslag van alle receptionistes door de Zorgring in verband met de bezuinigingen zijn bij alle complexen met ouderenwoningen de recepties onbemand. De SP heeft daarom op zaterdag 24 april een noodreceptie bemand bij de ingang van de ouderenwoningen van de Schoutenhoek. De bewoners van dit te slopen complex waardeerde de actie enorm en waren erg blij met onze steun. Een veelbetekenende reactie van een van de bewoners op onze actie: "eindelijk wordt er eens aandacht besteed aan onze problemen, niemand luistert naar ons en niemand doet er wat aan". Ook hoorden we van bewoners dat er de afgelopen week een keukenbrand is geweest in het complex, gelukkig liep het goed af. Dit voorval geeft wel aan dat er snel iets moet worden gedaan om de veiligheid in het complex, waar veel woningen leegstaan, te waarborgen. Om 12 uur werd, na een toespraak van een van de receptionistes, door onze actiecoördinator de handtekeningenactie bij de ouderencomplexen geopend. Nadat 15 aanwezige (ex)receptionistes hun handtekeningen op een uitvergroot petitieformulier hadden gezet vertrokken zij naar hun oude werkplek aan de Albrandswaard en de Gondelkade. Voor één middag hadden de bewoners hun receptionistes even terug.
Een geslaagde start van de actie om de plaatselijke politiek tot grote spoed te manen om er voor te zorgen dat er tot een goede oplossing wordt gekomen voor zowel de bewoners als de receptionistes. Met de actie wil de SP ook bereiken dat er vanuit de gemeenteraad, het liefst in samenwerking met andere gemeentes, een krachtig signaal wordt gegeven aan de regering om te stoppen met de bezuinigingen op de (ouderen)zorg.

Hieronder volgen de toespraken van een van de receptionistes en van onze actiecoördinator Kees Molenaar:

Toespraak Receptionistes:

Namens de Receptionistes van de 5 Senioren-complexen roepen wij op: beman onze receptie weer!
Dit in het belang van onze bewoners, hulpverleners, en ons zelf.
Dit kan en mag zo niet langer door gaan,
Dit is onverantwoord naar onze bewoners toe.
Bewoners die juist voor deze woonvorm gekozen hebben: een wooncomlex waaraan een receptie verbonden is,
Voor een stuk veiligheid.
Hulpverleners, Ambulance, brandweer die nu binnenkomen, moeten bij calamiteiten zelf hun weg zoeken. In veel complexen is het een doolhof, dit kan leiden tot onverantwoorde situaties eer men ter plekke is nu er geen receptioniste aanwezig is. Het kan wel eens te laat zijn.
Dit kan en mag niet gebeuren.
Daarom roepen ook wij U op: onderteken de petitie!
Wij vertrouwen op U.

Toespraak SP:

Vandaag staan wij hier om de politiek te vragen in te grijpen in wantoestanden in de ouderenzorg. Oude bomen moet je niet verplanten, is een aloud gezegde. Toch meent men zich daar niet aan te hoeven storen.
Oude mensen worden uit hun huis gejaagd omdat sociale woningbouw plaats moet maken voor duurdere huur- of koopappartementen. Ouderen moeten maar inschikken, want het kapitaal regeert. Maling aan AOW of lage pensioenen, gewoon moven! Huursubsidies worden verlaagd en veel ouderen komen steeds dichter bij de armoedegrens te zitten door hogere leeflasten.
Steeds meer verstoken van zorg en respect.
Mensen die in de naoorlogse jaren keihard hebben gewerkt om ons de welvaart te geven die wij, onze generatie en de volgende, nu ervaren.
Ouderen en meer groepen in onze samenleving worden behandeld als paria’s en moeten het zelf maar uitzoeken. Zij die gezorgd hebben voor een betere toekomst voor ons kunnen nu fluiten naar zorg.
Sociale verzekeringen geven geen zekerheid meer, garantie voor nabije- of langere termijn toekomst wordt niet meer geboden. We glijden af naar een maatschappij zonder zekerheid....of veiligheid, zo u wilt. Een ieder-voor-zich mentaliteit wordt gepropageerd door de regering van liberalen en conservatieven. Het gaat alleen nog maar om geld en niet meer om de menselijke waardigheid.
Mensen zijn speeltjes geworden, waarmee geld te verdienen valt. Zo wens ik niet behandeld te worden en zo wenst de SP niet dat anderen behandeld worden. Het woord ZORG moet weer met HOOFDletters en uitroeptekens terugkomen in ons taalgebruik en niet misbruikt in termen als zelfzorg of mantelzorg. Maar als zuivere zorg voor elkaar. Zorg in de zin van solidariteit en interesse in elkaar.
Laat ouderenzorg weer onze zorg worden. Zorg voor wie jarenlang gezorgd hebben voor de leefstandaard van nu.
Wij roepen daarom met kracht het College van Burgemeester en wethouders en de lokale politiek op om daadkrachtig op te treden en een vuist te maken zodat de ouderen van nu de zorg krijgen die hen toekomt.
Laat Den Haag stoppen met afbraak van onze verzorgingsstaat, die ooit een van de beste was van Europa en nu is afgezakt tot de middenmoot.