h

Speech van SP-raadslid Henry de Bruijn in het prioriteitendebat van 25 maart j.l.

25 maart 2004

Speech van SP-raadslid Henry de Bruijn in het prioriteitendebat van 25 maart j.l.

Speech van SP-raadslid Henry de Bruijn in het prioriteitendebat van 25 maart j.l.

Als de Kabinetsvoornemens werkelijkheid worden valt het gebruikersdeel voor woningen weg zonder dat daarvoor voor Zoetermeer voldoende compensatie komt in het Gemeentefonds. Zoetermeer loopt daardoor jaarlijks structureel bijna 15 miljoen euro mis! Ik heb het meerdere malen gelezen in de stukken die wij ter beschikking kregen ter voorbereiding van dit Prioriteitendebat. Dit Prioriteitendebat gaat over geld. En Zoetermeer krijgt geen extra geld, want we zijn geen grote stad en we zijn ook geen probleemgemeente. Nee, we zijn vlees noch vis. Een kleurloze brij die nog steeds onvoldoende op de kaart staat. En om die brij kleur en misschien zelfs smaak te geven praten wij over prioriteiten. Een beetje minder azijn, een beetje meer caroteen en wellicht iets meer zout. Vroeger al was zout een kostbaar goed: wie zout had, was rijk. En Zoetermeer heeft zout nodig. En zout krijg je door water te laten verdampen of door het uit ondergrondse mijnen te onttrekken. In elk geval moet je iets wegnemen om zout over te houden. Bezuinigen heet dat in politieke termen. Wat meer geaccepteerd noemen we dat: prioriteiten stellen.

Een prioriteit kan zijn nieuwe heffingen te introduceren of bestaande heffingen te verhogen. Er zijn een aantal nieuwe heffingen die je kunt introduceren. Reclamebelasting bijvoorbeeld of precariobelasting. Met betrekking tot die eerste zegt de SP: doen. En voor wat betreft de precariobelasting voor reclameborden en terrassen eveneens: doen. Beide leggen namelijk een claim op openbare grond. Er zal echter geen geldelijk voordeel worden behaald, maar wel een beperking van wildgroei en overlast van reclameborden en terrasjes. Voor wat betreft een ander deel van dat precario zijn wij in elk geval verbaasd. Je mag telecomaanbieders, dat toch doodgewoon bedrijven zijn met ordinaire winstbejag, niet aanslaan voor kabels in de grond, maar je mag wel de waterleidingen in de grond extra belasten. Hetgeen resulteert in duurder drinkwater. En volgens mij is water nog net iets belangrijker dan zout. Immers, zonder water geen zout.
Zo zijn er nog wat heffingsmogelijkheden:

U zult begrijpen dat de SP tegen Differentiëren van de afvalstoffenheffing is, omdat dit indruist tegen het solidariteitsprincipe. Bovendien vergt een ander tarief voor tweepersoonshuishouden net zoveel intensieve arbeid als differentiëren naar aantal personen er perceel: ook dan treden mutaties op.
M.b.t. de Rioolheffing krijgen wij een aantal opties voorgelegd. Wij zeggen optie 3a. Lage uitvoeringskosten, de sterke schouders dragen de zwakkeren, dus solidair en volledig transparant. Optie 3b is nog te veel afhankelijk van de kostenverdeling en het effect is dus niet goed in te schatten.
In de nota wordt opgemerkt dat terughoudendheid is vereist met tariefstijgingen van Marktgelden in verband met leegloop. Inderdaad, de markt is steeds leger. Dus College: omlaag die tarieven. Het economisch principe geldt: een lager tarief, daardoor meer marktkramen. Meer marktkramen is meer marktgeld en wie weet hou je er dan meer aan over dan nu.

Over net zo’n aspect wil ik het ook even hebben, maar dan in een iets ander verband. Eén van de prioritaire projecten van dit College is het Kwadrant. In dit Kwadrant bevinden zich onder andere een volkstuincomplex en een oud kantorencomplex van Miss Etam. Dat Miss Etam-complex is nu niet zo rendabel. Zelfs zo onrendabel dat de anti-kraak opnieuw is gehuisvest. Huurders zijn er niet te vinden. En dat hoeft de gemeente ook niet meer te verwachten, want eind 2005 lopen alle contracten af en moet er gesloopt worden. En dat is toch een beetje de eigen schuld van de gemeente. De tarieven die worden gevraagd om te huren in het Miss Etam-pand zijn en waren hoog. Veel te hoog voor een pand in die staat en voor de voorzieningen aanwezig. De SP heeft de tarieven ook zien fluctueren. Het lijkt er zelfs op dat de prijs soms hoog werd gehouden om bepaalde delen niet te verhuren. Want de Chinese fietsenfabriek zou immers worden gehuisvest en die zou grote delen van het pand nodig hebben. Jawel, de Chinese fietsenfabriek van Luigi. Ik ben er geweest: 1 kamertje met 15 fietsjes waaraan nog alleen een stuurtje hoeft te worden gezet. Waar is dat grote Chinese investeren gebleven? En op niet al te lange termijn krijgt die fabriek of wat daarvoor moet doorgaan de beschikking over de ruimte waar nu een amateurtoneelgezelschap is gehuisvest, die daarvoor moet wijken. Terwijl het grootste deel van het pand leegstaat. College, wees wijs en neem ons volgend advies ter harte. Laat dat toneelgezelschap zitten en geef de fietsenfabriek een ander leegstaand deel te huur. Of als die fabriek per sé een showroom wilt, geef hen dan ruimte in het nog half leegstaande gemeentelijke pand op het Croesinkplein. En doe dat tegen een normaal commercieel tarief. Verlaag vervolgens de tarieven voor huur in het Miss Etam pand en lok zo beginnende bedrijven. Zorg dan wel dat de veiligheid daar in orde is (maar daarover krijg ik nog antwoord van de burgemeester). Alleen zo druk je de kosten die daar spelen en zul je zout winnen.

Nog een suggestie voor het College: laat dat volkstuinencomplex lekker zitten. Het hoort bij Zoetermeer en is ook leisure. Als je straks het Miss Etam-pand hebt gesloopt, verplaats je het dierenasiel en Connexion en nog zo wat naar die vrijkomende plek en ontwikkel je al je leisure-activiteiten dan op de plek waar het dierenasiel, Connexion en nog zowat zat. Met direct een mooie verbinding naar het Silverdome en het Van Tuyllpark. Wat de SP betreft zeker één om uit te werken.

De concretisering van het Masterplan, rekening houdend met de Toekomstvisie, vraagt o.i. om een Masterplan per wijk. Er zijn tal van projecten in ontwikkeling of al in vergevorderd stadium die één ding gemeen hebben: ze beïnvloeden de openbare ruimte en de leefbaarheid van de stad. Enkele voorbeelden: woonzorgzones, verdichtingsstudie, light rail en omgeving, scholenschuif, winkelcentra, brede school, etc. Eén samenhangend kader ontbreekt echter. Wij bepleiten om uitgaande van Masterplan en Toekomstvisie voor elke wijk een lange termijn visie te ontwikkelen, waarin vastgelegd wordt hoe de wijk er op termijn uit zou moeten komen te zien qua woningen, voorzieningen, kleinschalige werkgelegenheid etc, en hoe dat stapsgewijze te realiseren is. Een ideaal-plaatje, dat samen met bewoners en maatschappelijke organisaties tot ontwikkeling moeten worden gebracht. In de wijkplannen dient rekening te worden gehouden met benodigde stedelijke voorzieningen. Als pilot denken wij aan Palenstein. Wij vinden dat het erg stil is rond de herinrichting van deze wijk. Hoog tijd voor een gezouten maatschappelijk debat over de toekomst van deze wijk en de toekomst van Zoetermeer.

En als we het toch hebben over verdichting: rond de stations en kantoren langs het Bredewater moeten kantoren worden gebouwd, zegt het College. In het MIP versie 1.1 staat op blz. 11 al te lezen dat kantoren steeds moeilijker zijn te verhuren. En er is al genoeg te huur in Zoetermeer. Bezint dus eer gij begint. En als er al aan begonnen wordt: houdt de hoogte onder die grens van 80 meter en zorg dat er wel voldoende parkeerplekken bijkomen.

Op 6 november 2003 heeft de SP in een motie aangegeven dat zij voorstander is van de uitbreiding van het Stadstheater met een extra zaal om zo de amateurkunst een een definitieve plek te geven binnen het culturele hart van Zoetermeer.
Helaas haalde deze motie geen meerderheid gekregen, maar voor de SP is het duidelijk dat er bij de ontwikkeling van Centrum-Oost de derde zaal toch een hoge prioriteit behoeft.
Het uitblijven van ontwikkelingen in dit gebied is een slechte zaak en door het creëren van een low budget gebouw kan dit zeker een stimulans zijn voor nieuwe intitiatieven vanuit de investeerders in dit gebied

De SP deelt de conclusie van het onderzoeksrapport “Bouwen aan bindingen” over de discrepantie tussen inzet van jongerenwerk en de problemen die Zoetermeer met jongeren ondervindt. Daarom is blijvende inzet van outreachend jongerenwerk nodig en dient daar een budget voor worden vrijgemaakt.

De SP is voorstander van het instandhouden van het schoolmaatschappelijk werk op de zeven GOA scholen.

De prioriteit voor de SP is de zorg voor de minst draagkrachtigen. Wij zijn daarom ook zeer verontrust over de gehanteerde marges in de financiering van de wet Werk en Bijstand. Uit een bericht van het Ministerie van SWZ blijkt er bovendien een bijstelling te komen van 8% in het budget. De SP stelt dan ook voor een budget te reserveren voor ondersteuning van deze groep, met voorkeur voor ondervanging van de stijgende kosten van de gezondheidszorg, waarvan ook deze groep niet is gevrijwaard. Bovendien vraagt de SP zich af hoe de financiële situatie is van alleenstaande bijstandsmoeders tussen 19 en 21 jaar.

U bent hier