Fractie in actie!

15 maart 2004

Fractie in actie!

De afgelopen raadsvergadering was de eerste raadsvergadering met de nieuwe burgermeester.

Fractie aan het werk

Overdag waren een aantal fractieleden aanwezig bij het officiële gedeelte voor de beëdiging van onze burger vader. Hans heeft nog een speech gehouden waar hij de procedure rond om het referendum nog even ter sprake bracht. ’s Avonds werd Tonnie de Bruin aangesteld als kersvers commissie lid voor de commissie stedelijke voorzieningen Ook werd er officieel afscheid genomen van Mariolanda die door Flip Huisman toe werd gesproken. In zijn toespraak liet hij blijken hoe hij het werk van Mariolanda altijd zeer had gewaardeerd. Met een fles wijn en een pak tomaten- sap voor de diverse fracties is deze periode voor Mariolanda dan ook op een waardige manier afgesloten.

Wat werd er zoal in de raad besproken:
* Bij het aanvragen van een woon urgentie wil het college € 50 administratie kosten in rekening brengen. We zouden dan gelijke tred lopen met andere gemeenten, en niet terechte aanvragen zouden dan niet worden gedaan! De SP ziet echter liever dit bedrag verminderd naar € 30, en dat bij toekenning van de urgentie dit bedrag wordt gerestitueerd. Dit voorkomt omslachtige regelingen via de bijzondere bijstand waarop de minima in Zoetermeer een beroep zouden moeten doen.
De motie van Jos werd helaas alleen gesteund door Groen Links en D66, en dus verworpen.
* Bij de verplaatsing van het stedelijk college naar Rokkeveen heeft het college voorgesteld slechts een sportzaal te creëren. De motivatie was dat in de toekomst een leegstand van sport zalen zal plaats vinden zodat de school hier dan gebruik van kan maken.
De verwezenlijking van een 2e sportzaal in plaats van 1 zaal haalde geen raadsmeerderheid, wel hebben we de motie van de PvdA gesteund om te kijken of het stedelijk college zelf deze zaal kan financieren

* In de commissie bestuur en veiligheid zijn vragen gesteld over het rampenplan met betrekking tot oefeningen bij effatha en de focus woningen in Zoetermeer.

* In de commissie financiën heeft Henry terecht vraagtekens geplaatst bij de ontwikkelingen rond om het kwadrant en het hier voor moeten wijken van het volkstuincomplex. Henry wil deze discussie graag bij het prioriteiten debat terug laten komen. Tevens plaatst hij vraag tekens omtrent de Chinese fietsen-fabriek en de ontwikkeling van leisure in dit gebied.

* In de commissie openbare ruimte heeft Ans vragen gesteld met betrekking tot de onduidelijkheid over de maximum snelheden op de rondwegen

De fractie onderweg
De komende tijd wordt er weer het een en ander voorbereid voor het prioriteiten debat in de gemeenteraad. Daar zal de komende maand de nodige energie in worden gestoken. Als we belangrijke zaken willen verwezenlijken de komende tijd dan is dit een belangrijk moment! Ook is het verstandig dit jaar eerder te starten met de organisatie van de autovrije zondag welke we nu al
2 jaar hebben georganiseerd. Iedereen met ideeën, voor dit door de gemeente niet bepaald omarmd initiatief, is zeer welkom om hier aan mee te werken. De leefbaarheid van de wijk door het toenemende auto gebruik is misschien een belangrijk onderwerp!

Namens de fractie Ed Sanders