152 woningen plat in het oude dorp

25 november 2003

152 woningen plat in het oude dorp

Vestia wil in het oude dorp 152 goedkope huurwoningen slopen. De bewoners zijn het daar niet mee eens.

Als het aan woningbouwvereniging Vestia ligt dan worden er in het oude dorp 152 goedkope huurwoningen gesloopt. De bewoners zijn het daar niet mee eens.

Volle zaal in Dorp

De SP heeft in een gesprek met Vestia aangedrongen op een goed gesprek met de bewoners en in dat gesprek ook naar die bewoners te luisteren. De bewoners hebben een brief gekregen waarin Vestia stelt dat rond juni 2004 de huur wordt opgezegd.
Bewoners hadden enkele maanden geleden een enquête gekregen van Vestia. Ze konden in deze enquête aangeven wat er moest worden gedaan aan onderhoud in de woning. Omdat de huizen in het verleden slecht zijn onderhouden, dachten de bewoners met het invullen van de enquête te kunnen starten met een inhaalslag voor dat onderhoud. Vestia legde de enquête heel anders uit: Slopen.
Zoals gewoonlijk krijgen de bewoners geen garanties. Vestia komt niet verder dan te zeggen dat ze hun best zullen doen om bewoners na de nieuwbouw terug te laten keren naar het Oude dorp.
De met sloop bedreigde woningen liggen tussen de Heemskerkstraat/ Witte de Withstraat en de Ruijterstraat/ Karel Doormanlaan.
Inmiddels heeft er een bijeenkomst met de bewoners en Vestia plaatsgevonden. De opkomst was zo massaal dat er moest worden uitgeweken naar een grotere zaal. In plaats van de verwachtte 25 bewoners kwamen er 170!
Ook de SP was er aanwezig met acht mensen van bestuur en fractie.
Zoals te verwachten viel heeft Vestia op deze bijeenkomst geen antwoord gegeven op de belangrijkste vraag van de bewoners:
'Waarom moet er gesloopt worden?' Duidelijk is in ieder geval dat de bewoners niet weg willen uit hun huizen. Op niet mis te verstane wijze is deze boodschap aan Vestia overgebracht.
De SP heeft de bewoners steun toegezegd bij hun actie.