Zoetermeerders zijn bedrogen bij laatste verkiezingen

26 oktober 2003

Zoetermeerders zijn bedrogen bij laatste verkiezingen

De advertentie 'de waarheid over DIFTAR', vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 heeft Zoetermeerse stemmers op het verkeerde been gezet. De tarieven die in die advertentie stonden heeft wethouder Scheffer (VVD) zelf verzonnen. De werkelijke cijfers, van de ambtenaren heeft hij hierbij naast zich neergelegd. Het door de SP aangeboden Zwartboek over DIFTAR, ver voor de verkiezingen (bekijkof download -606kB het zwartboek) ging al uit van rond de 25% minder afval aanbieden om gelijke kosten te hebben dan met het huidige systeem. Wat hadden de verkiezingen voor uitslag gegeven als Scheffer toen de echte cijfers in de advertentie had gezet? Niet alleen Scheffer is schuldig. Alle pro-DIFTAR partijen zijn even schuldig, zij stonden ook te dringen om of de foto met Scheffer te mogen.

Niet de SP en D'66 hebben van DIFTAR een verkiezings-item gemaakt maar de wethouders zelf, concludeert deze krant. Dat is waar. SP en D'66 hebben alleen doorgegeven wat de Zoetermeerse bevolking vond van DIFTAR. SP met het comite 'schoon milieu oke, DIFTAR weg ermee' en D'66 met het stemhuisplein.
We mochten door ons verzet tegen DIFTAR niet mee doen aan college vorming. Nu is DIFTAR er niet meer. Een blauwe maandag later werd DIFTAR opgeblazen, weer op basis van verkeerde cijfers. Volgens de wethouders Haan (PvdA) en Roerig (CDA) zou DIFTAR de burgers 1,5 miljoen per jaar gaan kosten, achteraf dus 0,67 miljoen. Het niet doorgaan van DIFTAR kost ons burgers gemiddeld 2,3 miljoen per jaar. En hoe lost Zoetermeer dit op? Wethouder Haan hield enkele weken geleden een pleidooi in de Haagsche Courant voor het verhogen van de OZB. Dit is toch te gek mensen. De burger wordt genaaid en moet dat ook nog zelf betalen. Waren het maar vast verkiezingen.

Fred van Elleswijk.
Voorzitter SP Zoetermeer