Fractie in actie - juni

24 juli 2003

Fractie in actie - juni

Op 19 juni vond het voorjaarsdebat plaats in het Stadhuis. Ondanks de economische crisis in Nederland en de rest van de wereld, vielen de geplande bezuinigingen mee. Toch waren er wel problemen met de plannen voor de reorganisatie in het gemeentelijke apparaat.
In samenspraak met bijna alle afdelingen wordt er een efficiencyslag gemaakt en hierdoor kan het zelfde werk door betere planning en extra aandacht voor ziekteverzuim door minder personeel gedaan worden; hierdoor is er geen grootschalige ontslaggolf nodig .

Bij afdeling Onderhoud en beheer gaat men anders te werk; de hele afdeling die het onderhoud van de openbare verlichting, de verkeersinstallaties en de pompen verzorgt wordt geprivatiseerd. De SP heeft naar aanleiding van gesprekken met het personeel een motie ingediend om een onderzoek in te stellen of dit privatiseren wel nodig is. Volgens het personeel kan het niveau van onderhoud nooit zo blijven als het nu is als de privatisering doorgaat. Dit betekent dat verlichting en verkeersinstallaties minder snel worden gerepareerd en volgens de SP is dit een ongewenste situatie.
De hele gemeenteraad inclusief het College heeft de mond vol over het belang van de veiligheid voor Zoetermeer en vervolgens bedenkt men dan zo'n maatregel Een slechte situatie; de PVDA en D66 hebben toegezegd het onderzoek af te wachten en dan hun uiteindelijke oordeel te geven over deze privatisering, wij zullen druk op hun uitoefenen om mee te stemmen met onze motie en deze afdeling binnen het gemeentelijk te houden om zo de veiligheid te kunnen garanderen.
In november hoort u hier meer over.