Profielschets burgemeester

7 juni 2003

Profielschets burgemeester

In februari 2004 krijgt Zoetermeer een nieuwe burgemeester omdat burgemeester v. Leeuwen met pensioen gaat.

Om een goede profielschets te maken met de verwachtingen voor de nieuwe burgemeester, zijn alle fractievoorzitters meerdere malen bij elkaar gekomen om tot een grove schets te komen.
Hierna is er een enquete onder de Zoetermeerders verdeeld d.m.v. krant, enquetes op straat en een digipanel (vragen per computer).

De fractievoorzitters zochten een burgemeester die de verbindende schakel was tussen de burgers en de gemeente maar ook een verbinder tussen de vele medewerkers bij de Gemeente Zoetermeer (Deze omschrijving wordt ondersteund door de SPfractie).

De burgemeester moet:

• onafhankelijk zijn; boven de partijen staan, stressbestendig zijn, integer zijn en zich kunnen identificeren met de mensen waar mee hij te maken heeft; (logisch volgens de SPfractie)
  • De burgemeester moet sociabel, besluitvaardig, gevoelig voor signalen zijn en moet goed kunnen anticiperen. (deze punten worden ook onderschreven door de SPfractie).

Vanuit de Zoetermeerse bevolking kwam hierop nog een toevoeging, die ook toegevoegd is in de profielschets.

• De burgemeester moet volgens hen werken aan een leefbare en sociale stad;
  • Onpartijdig, daadkrachtig en besluitvaardig zijn;
  • Boven de partijen staan;
  • Er uitdrukkelijk voor alle inwoners van Zoetermeer zijn (goede toevoegingen volgens de SPfractie)
  • .

De Gemeenteraad vindt het belangrijk dat de burgemeester steun zoekt bij andere overheden en de nieuwe burgemeester moet daarom ook een goede netwerker zijn .
Dit alles bij elkaar gevoegd, moet er voor zorgen dat er een goede nieuwe burgemeester voor Zoetermeer komt. Er wordt gezegd dat er goede kandidaten zullen worden afgeschrikt door het referendum dat wordt gehouden maar de SP is van mening dat kandidaten die de uitdaging aandurven de juiste personen zijn om Zoetermeer weer op de rails kunnen krijgen en zo een stad te creeeren waar het voor iedereen goed is om in te wonen en te leven.