5000 jongeren in de Spott?

7 juni 2003

5000 jongeren in de Spott?

De SP bemoeit zich met de problematiek van de hanggroepjongeren in Rokkeveen. Niet alleen door vragen te stellen aan de verantwoordelijk wethouder maar ook door onderzoek ter plaatse.

Jongeren in de Spott
Veel bewoners proberen de jongeren daar te ontwijken. De SP gaat er juist op af. De jongeren geven aan dat ze zich enorm vervelen. Een biertje kopen bij de supermarkt is voor hen het enige tijdverdrijf. Er is volgens hun zeggen niets te doen in Rokkeveen. Uiteraard accepteert de SP niet dat de jongeren dan maar uit verveling mensen lastig kunnen vallen die gewoon hun boodschappen willen doen. We vinden dan ook dat er moet worden opgetreden maar we vinden ook dat de jongeren op een juiste manier moeten worden opgevangen. Een wekenlange zwerftocht van SP-ers door Rokkeveen in vaak de late uurtjes is afgesloten door een bezoek aan het jongerencentrum de Spott. Natuurlijk kon men in de Spott heel goed uitleggen dat het door hen opgestelde begeleidingsprogramma voor de jongeren goed werkte maar dat het de Spott aan geld ontbrak om elke avond de jongeren op te vangen. Alleen op donderdag avond kunnen jongeren, ouder dan 15 jaar, bij de Spott terecht. (Maar ze kunnen er geen biertje kopen, alcohol is daar niet toegestaan) Het was voor de vier man sterke SP-delegatie teleurstellend dat er slechts een handjevol jongeren aanwezig waren die donderdagavond. Rokkeveen telt inmiddels een kleine 5000 jongeren, waar te weinig voor wordt gedaan. De SP zal hier binnenkort in de gemeenteraad op terug komen wanneer men praat over de sociale cohesie. Als u nog goede Ideeën hebt om iets voor deze jongeren te kunnen doen, horen we dat graag van u.