Hoge ambtenaren en wethouders komen voor raadsenquête

20 mei 2003

Hoge ambtenaren en wethouders komen voor raadsenquête

Vier hoge ambtenaren, twee wethouders en twee voormalige wethouders moeten vanaf volgende week donderdag verschijnen tijdens de openbare verhoren in de Diftar-raadsenquête. Naast de vroegere verantwoordelijke bestuurders Andries Heidema en Paul Scheffer, zullen ook de huidige wethouders Ton Roerig (CDA, milieu) en Edo Haan (PvdA, financiën) tekst en uitleg geven. De acht verhoren hebben plaats in de gemeenteraadszaal van het Stadhuis en zijn voor iedereen toegankelijk.

bron: Haagsche Courant

De onderzoekscommissie van gemeenteraadsleden die het debacle rond het afvalberekeningssysteem onderzoekt, heeft de informele fase afgerond. Achter gesloten deuren is het meters dikke dossier onderzocht, onder meer met hulp van externe deskundigen. Mensen die waren betrokken bij de voorbereiding en invoering van Diftar, zoals ambtenaren, politici en adviseurs, zijn ondervraagd. Tijdens de openbare verhoren moeten ambtenaren en bestuurders verantwoording afleggen voor het Diftar- beleid. Dit beleid ging er vanuit dat mensen betalen voor de hoeveelheid afval die wordt aangeboden; deze financiële prikkel had ertoe moeten leiden dat mensen zuiniger omgaan met afval. Maar door verkeerde aannames over afvalbesparing en kosten, werd dit systeem van _de vervuiler betaalt_, uiteindelijk teruggedraaid. Volgende week donderdagavond om 19.30 uur zal het hoofd van de gemeentelijke reiniging Hans Peereboom het spits afbijten. Na hem zullen nog drie ambtenaren voor de onderzoekscommissie moeten verschijnen. Dat zijn op vrijdagochtend 16 mei om 9 uur de gemeentelijk projectleider-Diftar Cor Habermehl en vrijdagmiddag om 16 uur de oud-directeur van de gemeentelijke dienst Stadswerken, Leo de Jong. Maandag 19 mei om 20 uur is het de beurt aan de gemeentelijke controller Mario Stoel.
Na de vier ambtenaren zullen de vier verantwoordelijke wethouders van het huidige en het vorige college voor de commissie moeten verschijnen. Dinsdag 20 mei om 20 uur zal oud-wethouder Paul Scheffer achter de tafel plaatsnemen. Scheffer was in het vorige college van B en W wethouder van financiën en daarmee direct verantwoordelijk voor de voorbereiding en invoering van Diftar. Scheffer trad eind vorig jaar af nadat de gemeenteraad de stekker uit Diftar had getrokken.

Zijn collega uit het vorige college, oud-wethouder Andries Heidema van milieu, is voor vrijdag 23 mei opgeroepen. Heidema was de wethouder bij uitstek die zich bezighield met Diftar. Hij was niet alleen verantwoordelijk voor het berekeningssysteem van de afvalbelasting, maar ook voor de plaatsing van ondergrondse containers en de installatie van een speciaal computernetwerk dat de afvalstromen in Zoetermeer moest gaan registreren. Heidema stopte na de verkiezingen van vorig jaar als wethouder en is nu burgemeester van de Betuwse gemeente Kesteren. Heidema zal vrijdag 23 mei om 19.30 uur voor de commissie verschijnen.
Dinsdag 27 en woensdag 28 mei zijn respectievelijk de zittende wethouders Edo Haan van financiën en Ton Roerig van milieu aan de beurt. De verhoren beginnen op beide dagen om 20 uur.

De enquêtecommissie bestaat uit vertegenwoordigers van alle gemeenteraadsfracties, behalve GroenLinks. Die partij stapte uit de commissie, omdat voorzitter Klaas Schra politiek te belast zou zijn. SGP_er Schra behoort tot de lijstverbinding ChristenUnie/SGP, net als oud-wethouder Andries Heidema.