Fractie in actie - april

20 mei 2003

Fractie in actie - april

Lopende en komende zaken:

• Naar aanleiding van de jongerenoverlast in Rokkeveen brachten twee SP- raadsleden op een vrijdagavond in april een bezoek aan het jongerencentrum 'Spott'. Wat schetste hun verbazing? Dicht! En dat op vrijdagavond. Even gebeld met de jongerenwerker, die beweerde dat er vrijdagavond geen programma was en dat men dan bezig is 'outreachend' werk, het benaderen van de jeugd op straat. Eigenaardig verhaal, zeker wanneer blijkt dat de jeugdwerker gewoon thuis zit. Dit verhaal zal meegenomen worden in de discussie naar aanleiding van de door de SP in december gestelde schriftelijke vragen over dit onderwerp.
  • De stichting Greg en Baud productions, die het oude Miss etam- gebouw aan de Franklinstraat gebruikt voor toneeluitvoeringen en repetities, is door de gemeente op straat gezet. Per 1 augustus dienen zij het pand te verlaten. Hiermee komen toneel en theateractiviteiten voor honderden, vooral jeugdige Zoetermeerders ernstig op de tocht te staan. Als reden werd aangedragen dat Greg en Baud zich niet aan de huurbepalingen heeft gehouden, maar dit alles is nogal vaag. De SP zal in de commissievergadering de gemeente verzoeken een nieuwe ruimte beschikbaar te stellen voor de stichting.
  • Met een krappe meerderheid heeft de raad zich op 22 april uitgesproken voor een raadplegend burgemeestersreferendum. In zo'n referendum kan de bevolking zijn voorkeur uitspreken over een nieuwe burgemeesterskandidaat. Per 2004 gaat onze Luigi namelijk met pensioen, en zal dit jaar de procedure in gang worden gezet voor de aanstelling van een nieuwe burgervader of- moeder. In de gemeente Leiden is onlangs een dergelijk referendum met succes toegepast.
  • De SP heeft ingestemd met een onderzoek naar de mogelijkheden voor de Floriade 2012 in de Nieuwe Driemanspolder, ten westen van Zoetermeer. Nee, nu niet boos dit inlegvel opzij gooien, eerst rustig verder lezen. De SP is in principe geen voorstander van een dergelijk grootschalig en financieel riskant project, zeker als dit in een groengebied moet gaan plaatsvinden. Het is echter zo, dat van de Nieuwe Driemanspolder slechts een klein deel Zoetermeers gebied is, en de rest is van Leidschendam- Voorburg. De polder moet onderdeel gaan uitmaken van de groen- blauwe slinger, een serie aaneengeschakelde groengebieden door de Randstad. De gemeentes moeten deze wel zelf financieren. Wanneer er niets gebeurt met de Nieuwe Driemanspolder zullen Leidschendam- Voorburg en den Haag hun deel binnen 10 jaar vrijwel zeker volbouwen. Ontwikkeling van de polder kan een dergelijk onheil afwenden, de Floriade zou een hulpmiddel kunnen zijn. Voor de SP is primair van belang dat er iets met de polder gebeurt, het voorstel zou eigenlijk moeten heten: "voorstel tot onderzoek naar ontwikkeling Nieuwe Driemanspolder", zoals Mariolanda Gareman dit verwoordde.