Blog Fred van Elleswijk

20 november 2014

Een mooi plan, maar niet nu

Het stadhuis aan de Markt (en Stadhuisplein) staat inmiddels alweer 25 jaar. Op gebied van duurzaamheid scoort het laag. 25 jaar geleden was dat immers nauwelijks een issue. Het heeft wel tot gevolg dat bijvoorbeeld de energiekosten erg hoog zijn. De gemeente heeft vanwege bezuinigingen ook afscheid moeten nemen van een groot aantal ambtenaren dus het aantal lege werkplekken is aanzienlijk. Er zijn nog meer redenen, maar dit zijn wel de belangrijkste om te kijken of we daar niets aan kunnen doen, dacht ook de gemeenteraad in maart 2013 en vroeg het college eens te kijken naar manieren om kosten te drukken.

9 november 2014

Eerlijke huurprijzen

Tijden het begrotingsdebat heeft de SP het college verzocht in overleg te gaan met woningbouwcorporaties over de leegstand in de vrije sector woningen. Soms staan deze woningen meer dan een jaar leeg. Blijkbaar wordt er een te hoge huur gevraagd, waardoor die woningen niet aantrekkelijk zijn. In veel van deze gevallen zijn het de woningcorporaties die de woningen verhuren. De SP vindt dat deze geprikkeld moeten worden. In het uiterste geval zou de gemeente een heffing kunnen voorstellen om de te hoge prijs te beïnvloeden. Deze woningen moeten terug in het sociale woningbestand. Het college heeft inmiddels laten weten dat zij het wel een aardig voorstel vindt, maar ontraad de raad toch het voorstel aan te nemen. Het college vreest namelijk dat woningbouwcorporaties dan maar over gaan tot het verkopen van woningen. Dat zou heel goed kunnen zijn, en daarom ben ik ervoor om de verkoop van sociale woningen te verbieden.