Succesvolle bijeenkomst “Stop Werken zonder loon”

30 september 2015

Succesvolle bijeenkomst “Stop Werken zonder loon”

Ruim 50 mensen kwamen maandagavond af op de bijeenkomst "Stop Werken zonder loon". Tijdens deze drukbezochte bijeenkomst werd ingegaan op de ervaringen die mensen in de bijstand hebben met werken zonder loon en wat we kunnen doen om werken zonder loon te stoppen en verdringing tegen te gaan.

FNV-campagneleider Ger Deleij trapte de avond af door wat te vertellen over de FNV campagne "Stop Werken zonder loon", de strijd van de FNV en de successen die daar tot nu toe mee behaald zijn.

Foto: Lennart Feijen

Ger Deleij: "Er bestaan maar twee soorten werk. Vrijwilligerswerk en betaald werk. De bijstand is nooit een "ver van mijn bed show", het kan ons allemaal overkomen. Bestrijd de werkloosheid en niet de werklozen!"

Vervolgens werd Henk Toet geïnterviewd door SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut. Henk heeft een tijd bij het paleis van justitie in het archief gewerkt zonder daar loon voor te ontvangen terwijl dit gewoon een betaalde functie was. Hierna was er ruimte vanuit de zaal om ervaringen met werken zonder loon te delen. Verschillende mensen vertelden hun verhaal waarop geschokte reacties kwamen. Werken zonder loon vind overal in Zoetermeer plaats, bij allerlei bedrijven en in allerlei functies.

Vervolgens vertelde SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut over de inzet van de SP om werken zonder loon te stoppen en verdringing tegen te gaan en de ideeën die de SP daar over heeft.

Sadet Karabulut: "Werken zonder loon leidt tot armoede, uitsluiting en oneerlijke concurrentie. Hier moet heel snel een eind aan komen. De SP bindt binnen en buiten het parlement de strijd aan tegen werken zonder loon."

Bestuurslid en gemeenteraadslid Lennart Feijen sloot de avond af door wat te vertellen over de Zoetermeerse campagne tegen werken zonder loon. Hier zijn de FNV, de SP en mensen uit de bijstand het actiecomité "Stop Werken zonder loon" begonnen en zijn de eerste bedrijven bezocht waar mensen werken zonder loon. Hierbij vragen we mensen hun ervaringen te delen via het meldpunt van de SP en de FNV en zich aan te sluiten bij het actiecomité om werken zonder loon van tafel te krijgen.

Lennart Feijen: "Alleen als mensen in de bijstand samen een vuist maken kunnen we werken zonder loon stoppen. Voorbeelden elders in het land laten zien dat als je samen strijd je kan winnen en ook in Zoetermeer begint er het een en ander te bewegen. Daarom roepen we iedereen op zich bij het actiecomité aan te sluiten en werken zonder loon in Zoetermeer te stoppen."