Avalex : College stopt op tijd

30 oktober 2007

Avalex : College stopt op tijd

Vandaag neemt het College in Zoetermeer een beslissing over de stopzetting van Avalex, dit is echter al zo goed als zeker. Dat was een aantal weken geleden al uitgelekt via Avalex zelf. De SP zette al vanaf het begin vraagtekens bij deze gemeenschappelijke regeling. Vooral de slechte prestaties van Avalex in het verleden waren een bron van zorg. Zo zijn er in 2005 en 2006 onderzoeken geweest naar fraude en overtreden van milieuwetgeving.

Bas Schuiling: 'Het betreurt mij dat onze vermoedens nu waarheid blijken. Immers zou een goede regeling in het voordeel kunnen zijn van onze inwoners en de afvalinzameling minstens in publiek beheer kunnen houden. Maar we zijn blij dat het college ook inziet dat Avalex op dit moment een doodlopende weg is. Beter ten halve gedwaald dan ten hele gekeerd'

De SP hoopt dat er geleerd is van de ervaringen en alle voorbereidingen niet weggegooide tijd en geld zijn. Gemeente Zoetermeer zet zich nu in voor gedeeltelijke samenwerking, iets waar de SP in 2006 ook al voor heeft gepleit. Zo houden we onze afvaldienst onder eigen controle, maar kunnen we wellicht wel de voordelen plukken van samenwerking met gemeentes uit de regio.